Karl Marx and Friedrich Engels for History Teachers

Authors

Keywords:

Karl Marx, Friedrich Engels, History Teachers, History Teaching

Abstract

This article discusses what history teachers conventionally know and what they should know about the propositions of Karl Marx and Friedrich Engels. Its objective is to instrumentalize these professionals in their daily basis, with regard to the domains of the science of history and the substantive contents of human history that are prescribed as fundamental learning in the school environment. It is structured in the presentation of commentators and/or translators of Marx and Engels who wrote for historians, who produced from a certain Philosophy or a certain Sociology, as well as intellectuals who talk from within the historical domains and who assume themselves as historians of craft and/or initial training.

References

BARROS, José D’Assunção. Teoria da História II. Os primeiros paradigmas: Positivismo e Historicismo. 4ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

BARROS, José D’Assunção. O materialismo histórico. In: Teoria da História III. Os paradigmas revolucionários. 3ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p.15-154.

BENTIVOGLIO, Júlio; LOPES, Marcos Antônio (org.). A constituição da história como ciência: De Ranke a Braudel. Petrópolis: Vozes, 2013.

FERNANDES, Florestan. Introdução. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Marx e Engels, História. São Paulo: Ática, 1989. p.9-143.

FONTANA, Josep. Marx e o “Materialismo Histórico”. In: A história dos homens. Bragança Paulista: Edusc, 2004. p.119-219. Tradução de Heloisa Jochims Reichel e Marcelo Fernando Da Costa.

FULBROOK, Mary. Historical theory. London: Routledge, 2002.

GRABRIEL, Mary. Amor & capital: A saga familiar de Karl Marx e a história de uma revolução. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

GARDNER. Patrick. Marx (1818-1883). In: Teorias da História. 6ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008. p.153-155.

HOBSBAWM, Eric J. O que os historiadores devem a Marx? In: Sobre história. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. Tradução de Cid Knipel Moreira. P.155-170.

HUNT, Tristram. Comunista de casaca. A vida revolucionária de Friedrich Engels. Rio de Janeiro: Record, 2010.

KONDER, Leandro. A história em Marx. In: MALERBA, Jurandir (org.). Lições de História: O longo caminho da ciência no longo século XIX. Rio de Janeiro: FGV; Porto Alegre: EdiPUCRS, 2010. p.173-189.

MARTINS, Estevão de Rezende (org.). A história pensada: Teoria e método na historiografia europeia do século XIX. São Paulo: Contexto, 2010.

VIANNA, Marly de almeida Gomes; CASTRO, Ramón Peña. Karl Marx (1818-1883). In: PARADA, Maurício (org.). Os historiadores clássicos da história. V.2. De Tocqueville a Thompson. Rio de Janeiro: Editora da PUCRIO; Petrópolis: Vozes, 2013. p.113-137.

VOVELLE, Michel. Karl Marx. In: SALES, Véronique (org.). Os historiadores. São Paulo: Unesp, 2011. p.45-63.

Published

2023-02-27

How to Cite

Freitas, I. . (2023). Karl Marx and Friedrich Engels for History Teachers. Sertão História - Electronic Journal of the Center for Studies in Social History and the Environment, 2(3), 112–130. Retrieved from http://revistas.urca.br/index.php/SertH/article/view/479