Karl Marx and Friedrich Engels for History Teachers
Keywords:
Karl Marx, Friedrich Engels, History Teachers, History TeachingAbstract
This article discusses what history teachers conventionally know and what they should know about the propositions of Karl Marx and Friedrich Engels. Its objective is to instrumentalize these professionals in their daily basis, with regard to the domains of the science of history and the substantive contents of human history that are prescribed as fundamental learning in the school environment. It is structured in the presentation of commentators and/or translators of Marx and Engels who wrote for historians, who produced from a certain Philosophy or a certain Sociology, as well as intellectuals who talk from within the historical domains and who assume themselves as historians of craft and/or initial training.
References
BARROS, José D’Assunção. Teoria da História II. Os primeiros paradigmas: Positivismo e Historicismo. 4ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
BARROS, José D’Assunção. O materialismo histórico. In: Teoria da História III. Os paradigmas revolucionários. 3ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p.15-154.
BENTIVOGLIO, Júlio; LOPES, Marcos Antônio (org.). A constituição da história como ciência: De Ranke a Braudel. Petrópolis: Vozes, 2013.
FERNANDES, Florestan. Introdução. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Marx e Engels, História. São Paulo: Ática, 1989. p.9-143.
FONTANA, Josep. Marx e o “Materialismo Histórico”. In: A história dos homens. Bragança Paulista: Edusc, 2004. p.119-219. Tradução de Heloisa Jochims Reichel e Marcelo Fernando Da Costa.
FULBROOK, Mary. Historical theory. London: Routledge, 2002.
GRABRIEL, Mary. Amor & capital: A saga familiar de Karl Marx e a história de uma revolução. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
GARDNER. Patrick. Marx (1818-1883). In: Teorias da História. 6ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008. p.153-155.
HOBSBAWM, Eric J. O que os historiadores devem a Marx? In: Sobre história. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. Tradução de Cid Knipel Moreira. P.155-170.
HUNT, Tristram. Comunista de casaca. A vida revolucionária de Friedrich Engels. Rio de Janeiro: Record, 2010.
KONDER, Leandro. A história em Marx. In: MALERBA, Jurandir (org.). Lições de História: O longo caminho da ciência no longo século XIX. Rio de Janeiro: FGV; Porto Alegre: EdiPUCRS, 2010. p.173-189.
MARTINS, Estevão de Rezende (org.). A história pensada: Teoria e método na historiografia europeia do século XIX. São Paulo: Contexto, 2010.
VIANNA, Marly de almeida Gomes; CASTRO, Ramón Peña. Karl Marx (1818-1883). In: PARADA, Maurício (org.). Os historiadores clássicos da história. V.2. De Tocqueville a Thompson. Rio de Janeiro: Editora da PUCRIO; Petrópolis: Vozes, 2013. p.113-137.
VOVELLE, Michel. Karl Marx. In: SALES, Véronique (org.). Os historiadores. São Paulo: Unesp, 2011. p.45-63.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sertão História - Revista Eletrônica do Núcleo de Estudos em História Social e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.