Landscape of the (In)visible
Dialectic between Images that Speak of a Cosmoperceptive Hinterland
Keywords:
Paisagem, cosmopercepção, sertãoAbstract
The Hinterland in images of cosmoperception is a visual representation that transcends physical geography to reveal the deep interconnection between humans and the environment. Cosmoperception, in this context, expresses the way the "Sertão" is experienced, felt and imagined, integrating myths, spiritualities and the resistance of everyday life. The images in this visual article construct a Sertão that is both real and symbolic, where the arid land is not just a challenge, but a space of transcendence which reveals a rich universe, where each element - from drought to faith, from struggle to beauty - makes up a narrative that speaks of the deep soul of a part of this “giant by nature” Brazil. The investigation and construction of the material took place in a dialectical and phenomenological way, the results of which were the vision of significant images that are much more than landscape, they are images of a construction that transcends the boundaries between reality and the (in)visible.
References
BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
CAIUBY NOVAES, Sylvia. A construção de imagens na pesquisa de campo em Antropologia. In: Iluminuras, Porto Alegre, v.13, p.11-29, jul./dez. 2012.
CARSTEN, Janet e HUGH-JONES, Stephen (eds.). 1995. About the House: Lévi-Strauss and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press. 300 pp.
COLLIER Jr., John. Antropologia visual: a fotografia como método de pesquisa. São Paulo (SP). Editora Pedagógica e Universitária [EPU], Edusp [Editora da Universidade de São Paulo], 1973. 208 p.
CUNHA, Euclides da. Os Sertões. São Paulo: Três [1901]/1984 (Biblioteca do Estudante) Livro Digital. PDF, 359p. Domínio Público.
CURNIER, Jean-Paul. Memória de ruínas. Revista Imagens, Campinas: Ed. da Unicamp, n. 3, 1994.
EDWARDS, Elizabeth. Anthropology and Photography: A long history of knowledge and affect. New Haven: Yale University Press, 2014 [1992]. pp. 99-107.
EVANS-PRITCHARD, Edward Evan. Bruxaria, Oráculos e Magia entre os Azande. Tradução: Eduardo Viveiros de Castro. Museu Nacional: UFRJ. [1937]/2004.
FREYRE, Gilberto. Casa-Grande e Senzala. Editora Global, 49ª ed. São Paulo. 2004.
MEAD, Margaret; BATESON, Gregory. Balinese character: a photographic analysis. New York: New York Academy of Sciences, 1962. Special publication, v. 2.
OLIVEIRA, Eduardo David. Filosofia da ancestralidade: corpo de mito na filosofia da educação brasileira. Curitiba: Editora Gráfica Popular, 2007.
SPENCER, Frank. Some Notes on the Attempt to Apply Photography to Anthropometry during the Second Half of the Nineteenth Century. In Anthropology and Photography 1860-1920. Edited by Elizabeth Edwards, New Haven and London: Yale University Press in association with The Royal Anthropological Institute, London: 1992. pp. 103.

Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Sertão História - Electronic Journal of the Center for Studies in Social History and the Environment

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.