Environmental History, Education and active learning methodologies:

reflections based on the experience of the community of Santa Luzia, Independência, Ceará, Brazil. (2020)

Authors

Keywords:

Environmental History , Education, Active Learning Methodologies

Abstract

The Covid-19 pandemic and the ongoing deepening of climate change present possibilities and challenges related to practices such as Teaching History and the Environment. The objective of this work is to reflect on this topic based on pedagogical consultations held in the community of Santa Luzia, municipality of Independência, State of Ceará, which in turn, is part of a region characterized as centers of desertification. By holding a Socio-Environmental Diagnosis Office in 2020, we hope to discuss theoretical and methodological possibilities, as well as provide a dialogue between Environmental History and Non-Formal Education today. Carrying out this exercise was possible based on the bibliographic dialogue relevant to the topic, as well as exposure of the history of experience, presenting the use of methodologies such as Oral History, Problem-Based Learning (PBL) and Social Cartography. We hope to contribute with reflections related to educational practices in the school space, aligned with historical science, in its theoretical and methodological dimensions.

References

Fontes

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS (CGEE) Desertificação, degradação da terra e secas no Brasil. Brasília: CGEE, 2016. P. 21. Disponível em <https://www.cgee.org.br/documents/10195/734063/DesertificacaoWeb> Acesso: 18 out. 2020.

CPRM - SERVIÇO GEOLÓGICO DO BRASIL. Implantação de sistema simplificado de abastecimento de água na comunidade Sítio Santa Luzia. Município de Independência. Relatório Sintetizado. Recife: CPRM/MIN, 2007. Disponível em <https://rigeo.cprm.gov.br/jspui/bitstream/doc/18111/1/santa_luzia.pdf> Acesso: 15 jun 2022.

BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Ministério da Educação. 2018. Disponível em <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso: 06 nov. 2023.

FUNDAÇÃO CEARENSE DE METEOROLOGIA E RECURSOS HÍDRICOS - FUNCEME. Áreas fortemente degradadas em processo de desertificação. Fortaleza, 2016. Disponível em <http://www.funceme.br/wp-content/uploads/2019/02/7-Mapa_CE_Desertifica%C3%A7%C3%A3o_2016_A2.pdf> Acesso: 16 mai. 2022.

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (UNICEF). Cenário da Exclusão Escolar no Brasil: um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. 2021. Disponível em <https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.pdf> Acesso: 16 mai. 2021

INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE (IPCC). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. 2021. p. 34. Disponível em <https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/> Acesso: 13 ago. 2021.

INSTITUTO DE PESQUISA E ESTRATÉGIA ECONÔMICA DO ESTADO DO CEARÁ (IPECE)Perfil Básico Municipal - Independência. Fortaleza, 2012. Disponível em <https://www.ipece.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/45/2018/09/Independencia_2009.pdf> Acesso: 16 mai. 2022.

A ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE DECLARA PANDEMIA DO NOVO CORONAVÍRUS. Unasus Institucional. 11 mar. 2020. Disponível em <https://www.unasus.gov.br/noticia/organizacao-mundial-de-saude-declara-pandemia-de-coronavirus> Acesso: 19 jul. 2022.

PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS. Ministério da Educação, 1997. Os Parâmetros Nacionais Curriculares (PCN’s) podem ser consultados em <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf> e em <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf> Acesso: 10 jun. 2022.

OXFAM BRASIL . O vírus da fome se multiplica: uma receita mortal misturando conflitos armados, covid - 19 e crise climática acelera a fome no mundo.: 2021. Disponível em <https://www.oxfam.org.br/especiais/o-virus-da-fome-se-multiplica/> Acesso: 13 ago. 2021.

PERFIL BÁSICO MUNICIPAL - INDEPENDÊNCIA. Instituto de Pesquisa e Estratégia Econômica do Estado do Ceará (IPECE). Fortaleza, 2012, p. 5 - 6. Disponível em <https://www.ipece.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/45/2018/09/Independencia_2009.pdf> Acesso: 16 mai. 2022.

SENADO FEDERAL. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Coordenação de Edições Técnicas, 2017. Disponível em <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf> Acesso: 15 jun 2022.

Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Disponível em <https://www.pactoglobal.org.br/ods> Acesso: 15 jun 2022.

Referências

ALBERTI, Verona. Fontes Orais: Histórias dentro das Histórias. In: PINSKY, Carla Bassanezi (orgs). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2014.

BENDER, William N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BENEDITO, Samiles Vasconcelos Cruz, et al. A educação básica cearense em época de pandemia de coronavírus (Covid-19): perspectivas e desafios no cenário educacional brasileiro. Revista Nova Paideia, Brasília, V.2, Nº 3, 2020, p. 58 -71.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Meio Ambiente e ensino de História. História & Ensino, Londrina, V. 9, p. 63 - 96, out. 2003.

GOHN, Maria da Glória. Educação Não Formal: conceito, campo e o educador social. In: GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2013.

HARTOG, F. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

OLIVEIRA, Adelson Dias de. Et al. A educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular: os retrocessos no âmbito educacional. Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, V. 16, Nº 5, 2021, pag. 328 - 341.

PÁDUA, José Augusto. Pensar a História em Territórios Cheios: a importância do conceito de biomas brasileiros. Estudos Históricos: Rio de Janeiro. Vol. 36, nº 80, p. 542-556, Set-Dez 2023.

TETAMANTI, Juan Manuel Diez. Cartografía social: Teoría y Método. Estrategias para una eficaz transformación comunitaria. Ciudade Autónoma de Buenos Aires: Biblos, 2018

WORSTER, Donald. Para fazer História Ambiental. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 04, n. 08, p. 198-215, 1991.

Published

2024-02-14

How to Cite

Guimarães da Silva, A. (2024). Environmental History, Education and active learning methodologies:: reflections based on the experience of the community of Santa Luzia, Independência, Ceará, Brazil. (2020). Sertão História - Electronic Journal of the Center for Studies in Social History and the Environment, 3(5), 76–93. Retrieved from http://revistas.urca.br/index.php/SertH/article/view/1346