CRITICAL PATHS IN "O VELHO CURTUME DO BAIRRO", BY MÁRCIO SOUZA:
A PROPOSAL FOR TEACHING LITERATURE
DOI:
https://doi.org/10.47295/mgren.v13i3.1690Keywords:
Critical Path, Literature Teaching, Literature and Reality, Márcio SouzaAbstract
This article suggests a reading, discussing, and analyzing exercise using as its object of study the short story “O velho curtume do bairro” which is part of the book A caligrafia de Deus, by the writer Márcio Souza, published in 1994. Based on the skills for the Portuguese Language curriculum component for High School, set out in the Brazilian Common Curriculum (BNCC) (Brasil, 2018), the proposed activity consists of three stages, namely: i) pre-reading activity; ii) reading and discussion; iii) dialogues with life. For this purpose, this study highlights some problems faced by literature teachers in basic education, as well as the need to establish critical and transformative paths, being literature inseparable from people's lives. Of a qualitative nature, this article draws on the theoretical contributions of Amorim et al. (2022); Cosson (2022); Coutinho (2015); Hardman (2009); Mollica et al. (2020); Soares (2023); Soares Filho (2022); Street (2014).
References
AMORIM, Marcel Alvaro de; DOMINGUES, Diego; KLAYN, Débora Ventura; SILVA, Tiago Cavalcante da. Literatura na escola. São Paulo: Contexto, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2022.
COUTINHO, Afrânio. Notas de teoria literária. 2. ed. Petrópolis: Vozes: 2015.
HARDMAN, Francisco Foot. Manaus de memória: cinco elegias para uma cidade desaparecida. In: SOUZA, Márcio. A caligrafia de Deus. São Paulo: Lazuli Editora, 2009, p. 5-12. (Coleção Toque de Letra).
MELLO, Thiago de. Faz escuro mas eu canto: porque a manhã vai chegar. 24. ed. São Paulo: Global, 2017.
MOLLICA, Maria Cecília; BATISTA, Hadinei Ribeiro; QUADRIO, Andreia Cardozo; FONSECA, Mariana Fernandes. Do analfabetismo à violência: contribuições da Ciência das Linguagens. São Paulo: Contexto, 2020.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2023. (Coleção Linguagem & Educação).
SOARES FILHO, Antonio Coutinho. Linhas errantes em A caligrafia de Deus, de Márcio Souza. FronteiraZ. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária, São Paulo, v. 28, p. 50–63, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i28p50-63. Acesso em: 20 dez 2023.
SOUZA, Márcio. A caligrafia de Deus. São Paulo: Lazuli Editora, 2009. (Coleção Toque de Letra).
STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Júlio Lopes Cruz, Gilberto Freire de Santana, Maria da Guia Taveiro Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright belongs to the authors of the work.