CRITICAL PATHS IN "O VELHO CURTUME DO BAIRRO", BY MÁRCIO SOUZA:

A PROPOSAL FOR TEACHING LITERATURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47295/mgren.v13i3.1690

Keywords:

Critical Path, Literature Teaching, Literature and Reality, Márcio Souza

Abstract

This article suggests a reading, discussing, and analyzing exercise using as its object of study the short story “O velho curtume do bairro” which is part of the book A caligrafia de Deus, by the writer Márcio Souza, published in 1994. Based on the skills for the Portuguese Language curriculum component for High School, set out in the Brazilian Common Curriculum (BNCC) (Brasil, 2018), the proposed activity consists of three stages, namely: i) pre-reading activity; ii) reading and discussion; iii) dialogues with life. For this purpose, this study highlights some problems faced by literature teachers in basic education, as well as the need to establish critical and transformative paths, being literature inseparable from people's lives. Of a qualitative nature, this article draws on the theoretical contributions of Amorim et al. (2022); Cosson (2022); Coutinho (2015); Hardman (2009); Mollica et al. (2020); Soares (2023); Soares Filho (2022); Street (2014).

Author Biographies

Júlio Lopes Cruz, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Júlio Lopes Cruz é mestrando em Letras no Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLe), da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL), na linha de pesquisa "Literatura, diálogos e saberes". Graduado em   Letras Português e Inglês, pela   Universidade   Estadual   da   Região   Tocantina do Maranhão (2022). E-mail: juliocruz.201748577@uemasul.edu.br; ORCID    iD: https://orcid.org/0000-0002-5982-0367.

Gilberto Freire de Santana, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Gilberto Freire de Santana é professor Adjunto IV da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL), coordenador e professor permanente do Curso de Mestrado em Letras da UEMASUL, docente permanente do Curso de Mestrado em Letras da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).  Doutorado em Letras, Teoria Literária, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2011), mestrado em Letras, Teoria Literária, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001), graduado em Comunicação Social -Jornalismo, pelo Centro de Ensino Unificado de Brasília (1981). E-mail: gilbertosantana@uemasul.edu.br; ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-3018-3018.

Maria da Guia Taveiro Silva , Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Maria da Guia Taveiro Silva é professora adjunto IV da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL). Tem formação em Letras Português e Inglês, pela Universidade Estadual do Maranhão (1988) e em Pedagogia, pela Universidade Federal do Maranhão (2001).  É mestre em Educação (2007), pela Universidade de Brasília (UnB) e doutora em Linguística (2012), pela mesma Universidade.  Fez estágio de doutorado, financiado pela CAPES, na Universidade da Califórnia, em Los Angeles (UCLA), USA, (2010-11).E-mail: maria.silva@uemasul.edu.br; ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-6520-1845.

References

AMORIM, Marcel Alvaro de; DOMINGUES, Diego; KLAYN, Débora Ventura; SILVA, Tiago Cavalcante da. Literatura na escola. São Paulo: Contexto, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2022.

COUTINHO, Afrânio. Notas de teoria literária. 2. ed. Petrópolis: Vozes: 2015.

HARDMAN, Francisco Foot. Manaus de memória: cinco elegias para uma cidade desaparecida. In: SOUZA, Márcio. A caligrafia de Deus. São Paulo: Lazuli Editora, 2009, p. 5-12. (Coleção Toque de Letra).

MELLO, Thiago de. Faz escuro mas eu canto: porque a manhã vai chegar. 24. ed. São Paulo: Global, 2017.

MOLLICA, Maria Cecília; BATISTA, Hadinei Ribeiro; QUADRIO, Andreia Cardozo; FONSECA, Mariana Fernandes. Do analfabetismo à violência: contribuições da Ciência das Linguagens. São Paulo: Contexto, 2020.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2023. (Coleção Linguagem & Educação).

SOARES FILHO, Antonio Coutinho. Linhas errantes em A caligrafia de Deus, de Márcio Souza. FronteiraZ. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária, São Paulo, v. 28, p. 50–63, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i28p50-63. Acesso em: 20 dez 2023.

SOUZA, Márcio. A caligrafia de Deus. São Paulo: Lazuli Editora, 2009. (Coleção Toque de Letra).

STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2014.

Published

2025-07-25

Issue

Section

Artigos - Estudos Literários