From cinema to audiobook: sharing media resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47295/mgren.v13i2.1501

Keywords:

Cinema, Audiobook, Music, Sound effects, Semiotic, Intermidiality

Abstract

This essay is part of a research project that seeks to analyze, based on Intermediality, the boundaries between sound media products such as audiobooks and podcasts. One of the conclusions of this larger project is in the way fictional sound media use cinema features to create what we can understand as immersion in the narrative diegesis. In this essay, we show how cinema, as a type of multimodal media, becomes fundamental to the construction of features for fiction audiobooks, such as music and sound effects, as well as sound performance, a feature that, along with the rhythm, is the oldest in literary history. Using Lars Elleström’s model in The modalities of media II (2020) and analyzing different audiobooks, we establish some categories. For music: iconic, based on the similarity with non-musical elements (Mickey Mousing); symbolic, the conventions in rhythms and other musical elements; and indexical, which refers to the manifestation of time, geographical location, or specific social group. Sound effects are distinguished into depictional sounds (to illustrate actions), deictional sounds (to create ambiance), and descriptional sounds (by convention). The methodology is comparative, seeking similarities and differences between these sound media products. Our intention is to expand Elleström’s model so that it can support the understanding of these new—and not-so-new—qualified media types. In addition to Elleström’s theories, we also bring those of Agnes Petho, Jorgen Bruhn and André Bazin.

Author Biographies

Jaimeson Machado Garcia, Universidade de Santa Cruz do Sul

Graduado em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pelo Centro Universitário Franciscano (2013, UNIFRA, Santa Maria - RS) e em Comunicação Social - Produção Editorial pela Universidade Federal de Santa Maria (2014, UFSM, Santa Maria - RS). Mestre pelo do Programa de Pós-graduação em Letras com bolsa do Programa BIPSS - Bolsas Institucionais para Programas de Pós-Graduação da Universidade de Santa Cruz do Sul (Edital 01/2019, UNISC, Santa Cruz do Sul - RS) e doutorando também pelo do Programa de Pós-graduação em Letras (UNISC, Santa Cruz do Sul - RS) com bolsa PROSUC/CAPES - Modalidade II. Durante o segundo semestre de 2023 realizou o doutorado-sanduíche no Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica (COS) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) com co-orientação da Prof. Dra. Lucia Santaella.

Ana Cláudia Munari Domingos, Universidade de Santa Cruz do Sul

Mestre em Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005) e Doutora na mesma área e pela mesma instituição (2011), com pós-doutorado pela Linnaeus University da Suécia (2018-2019). Atualmente é professora da Universidade de Santa Cruz do Sul (Unisc), atuando como professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Letras, nas linhas de pesquisa Estudos literários e midiáticos e Estudos de mediação em leitura. Dentre suas publicações estão o livro Hiperleitura e escrileitura: convergência digital, Harry Potter, cultura de fã (Edipucrs, 2017) e a organização de Midialidade: ensaios sobre Comunicação, Intermidialidade e Semiótica (Edipucrs, 2017).

References

ARVIDSON, Mats et al. Intermedial combinations. In: BRUHN, Jørgen Bruhn; SCHIRRMACHER, Beate (Org.). Intermedial studies: an introduction to meaning across media. New York: Routledge, 2022.

BAZIN, André. What is cinema?, vol. 1. University of California Press, 2005.

BRUHN, Jørgen Bruhn; Gjelsvik, Anne. Cinema between media: an Intermediality approach. Edinburgh: University Press, 2018.

BRUHN, Jørgen Bruhn; Schirrmacher, Beate. Intermedial studies. In: BRUHN, Jørgen Bruhn; SCHIRRMACHER, Beate (Org.). Intermedial studies: an introduction to meaning across media. New York: Routledge, 2022.

CHION, Michel. Music in cinema. Nova York: Columbia University Press, 2021.

ELLESTRÖM, Lars. Midialidade: ensaios sobre comunicação, semiótica e intermidialidade. Ana Cláudia Munari Domingos, Ana Paula Klauck, Glória Maria Guiné de Melo (Org.). Porto Alegre : EDIPUCRS, 2017.

ELLESTRÖM, Lars. Beyond Media Borders, vol. 1: Intermedial Relations among Multimodal Media. London: Palgrave McMillan, 2021.

GENETTE, Gerard. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2006.

JENSEN, Signe Kjær; Knust, Martin. Media and modalities – Music. In: BRUHN, Jørgen Bruhn; SCHIRRMACHER, Beate (Org.). Intermedial studies: an introduction to meaning across media. New York: Routledge, 2022.

JENSEN, Signe Kjær; Salmose, Niklas. Media and modalities – Film. In: BRUHN, Jørgen Bruhn; SCHIRRMACHER, Beate (Org.). Intermedial studies: an introduction to meaning across media. New York: Routledge, 2022.

KULEZIC-WILSON, Danijela. Sound design is the new score: Theory, aesthetics, and erotics of the integrated soundtrack. New York: Oxford University Press, 2020.

MARTINEZ, José Luiz. Música & semiótica: um estudo sobre a questão da representação na linguagem musical, 1991. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1991.

PETHÖ, Ágnes. Cinema and Intermediality. The Passion for the In-Between (Second, Enlarged Edition). Cambridge Scholars Publishing, 2020.

RUBERY, Matthew. The Untold Story of the Talking Book. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2016.

THOMPSON, John B. As guerras do livro: a revolução digital no universo editorial. Translated by Fernando Santos. São Paulo: Editora Unesp, 2021.

Audiolivros citados

Alice in Wonderland. Narradores: elenco completo. Publisher: Blackstone Audio, 2015.

Arabian Nights: Volume 1. Narradores: elenco completo. Publisher: Audible Originals, 2018.

William Shakespeare’s Star Wars: book 4. Narradores: Daniel Davis, Jonathan Davis, Ian Doescher, January LaVoy, Marc Thompson. Publisher: Random House Audio, 2014.

The Wonderful Wizard of Oz: book 1. Narradores: elenco completo. Publisher: Audible Originals, 2020.

Alien III. Narradores: Tom Alexander, Barbara Barnes, Michael Biehn, Lance Henriksen, Lorelei King, Laurel Lefkow e Keith Wickham. Publisher: Audible Originals, 2019.

The Sandman: Act I. Narradores: elenco completo. Publisher: Audible Originals, 2020.

Filmes citados

Showboat. Dirigido por George Sidney, MGM, 1929.

Quadrinhos citados

GAIMAN, Neil. Sandman: more than rubies. DC Comics/Vertigo, 1989.

Published

2024-09-03

Issue

Section

Traduções