Literary Teletandem/URCA: a virtual exchange proposal focused in literary experiences
DOI:
https://doi.org/10.47295/mgren.v13i2.1360Keywords:
Literary Teletandem, Foreign language teaching-learning, Virtual exchange, Teletandem-URCAAbstract
The present paper aims to present the preliminary analysis of a a Literary Teletandem (TTD-L) research at Universidade Regional do Cariri (URCA). At URCA, TTD-L is a pilot project developed in partnership with Georgetown University and John Hopkins University from 2021 to 2022. The research is divided between a qualitative analysis of audio segments from a mediation session with the partners, as well as a quantitative analysis focused on questionnaires answered by Brazilian partners. From these two approaches, which used the theoretical framework of Vygotsky, Telles, Salomão, Ramos e Carvalho, the research discovered the following results: a) difficulties faced by the partners in dealing with the literary text, b) interactions rupture due to the pandemic and c) literary text potential as linguistic nad cultural artifacts in TTD-L interactions.
References
ARANHA, Solange; TELLES, João. Antonio. Os gêneros e o projeto Teletandem Brasil: relação entre compartilhamento e sucesso interacional. In: VI SIGET. Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais, 2011, Natal. ANAIS do VI SIGET, 2011.
BONINI, Adair. Os gêneros do jornal: o que aponta a literatura da área de comunicação no Brasil? Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 4, n. 1, p. 205-231, jul./dez. 2003.
BONINI, Adair. Em busca de um modelo integrado para os gêneros do jornal. In: CAVALCANTE, M. M.; BRITO, M. A. P. (Org.). Gêneros textuais e referenciação. Fortaleza: Protexto-UFC, 2004.
BONINI, Adair. Os gêneros do jornal: questões de pesquisa e ensino. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. (Ed.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008, p. 47-60.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
DE WIT, Hans. Misconceptions about (the end of) Internationalization, the current state of play. In: JONES, Elspeth et al. Global and Local Internationalization. Rotterdam: Sense Publishers, 2016. p. 15-20.
FUNO, Ludmila Belotti Andreu; SILVA, Guilherme Mariano Martins; MESSIAS, Rozana Aparecida Lopes. Teletandem e internacionalização na Universidade Regional do Cariri (URCA). In: SOUZA, Fábio M. de; CARVALHO, Kelly C. H. P. de; MESSIAS, Rozana A. L. (Org.). Telecolaboração, ensino de línguas e formação de professores: demandas do século XXI. São Paulo; Campina Grande: Mentes Abertas; EdUEPB, 2020, v. 1. p. 17-42
LOPES, Luís Paulo da Moita. Pesquisa interpretativista em linguística aplicada: a linguagem como condição e solução. DELTA, v. 10, n. 2, 2019a. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/45412. Acesso em 20 ago. 2022
LOPES, Queila Barbosa. MulTeC: A construção de um corpus multimodal em teletandem. Tese de doutorado. UNESP. São José do Rio Preto, 2019b. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/181353/lopes_qb_dr_sjrp_int.pdf?sequence=4&isAllowed=y. Acesso em: 20 ago. 2022.
LEVY, Mike. 2011. Culture, Culture Learning and New Technologies: Towards a pedagogical framework. Language Learning & Technology, v. 11, n. 2, p. 104-127, jun. 2007.
O’DOWD, Robert. From telecollaboration to virtual Exchange: state of the art and the role of collaboration in moving forward. Journal of Virtual Exchanges, 1 (1), p. 1-23, 2018.
RAMOS, Karin Adriane Henschel Pobbe; CARVALHO, Kelly Cristiane Henschel Pobbe Literatura em contexto de telecolaboração: uma experiência inicial. In: SOUZA, F. M. CARVALHO, K. C. H. P; MESSIAS, R. A. L. (Org.) Telecolaboração, ensino de línguas e formação de professores: demandas do século XXI. São Paulo: Mentes Abertas; Campina Grande: EdUEPB, 2020. p. 129-149
SALOMÃO, Ana Cristina Biondo. Novos contextos de telecolaboração: perspectivas e desafios para a formação de professores. In: SOUZA, F. M. CARVALHO, K. C. H. P; e, MESSIAS, R. A. L. (ORGs) Telecolaboração, ensino de línguas e formação de professores: demandas do século XXI. São Paulo: Mentes Abertas; Campina Grande: EdUEPB, 2020. p. 59-82
SANTOS, Ana Cristina. A literatura no ensino de línguas estrangeiras. Revista Línguas & Ensino, Rio de Janeiro: Faculdade de Letras/UFRJ, Ano I, vol. 1, , p. 40-59, 2015.
TELLES, João. Antonio. Projeto Teletandem Brasil: Línguas Estrangeiras para Todos - Ensinando e Aprendendo línguas estrangeiras in-tandem via MSN Messenger. Faculdade de Ciências e Letras de Assis, UNESP, 2006
TELLES, João. Antonio; ZAKIR, Maisa de Alcântara; FUNO, Ludmila Belotti Andreu. Teletandem e episódios relacionados a cultura. D.E.L.T.A., 31-2, p. 359-389, 2015.
VASSALLO, Maria Luisa; TELLES, João. Antonio. Foreign Language Learning in-tandem: theoretical principals and research perspectives. The specialist, v. 27, n. 1, p. 83-118, 2006
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
WELSCH, Wolfgang. Transculturality – the puzzling form of cultures today. In: FEATHERSTONE, Michael; LASH, Scott (Ed.). Spaces of Culture: City, Nation, World. London: Sage, 1999. p. 194-213.
ZAKIR, Maísa de Alcantâra; FUNO, Ludmila Belotti Andreu; TELLES, João Antonio. Focusing on culture-related episodes in a teletandem interaction between a Brazilian and an American student. Innovation in Language Learning and Teaching, v. 10, n. 1, p. 21-33, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Guilherme Mariano Martins da Silva, Ludmila Belotti Andreu Funo, Darley Pereira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright belongs to the authors of the work.