The poetry of possession against property: the ready-mades of Oswald de Andrade and Blaise Cendrars
DOI:
https://doi.org/10.47295/mgren.v13i2.1350Keywords:
Modernism, Avant-garde, PoetryAbstract
This paper aims to analyze the dialogues between the works of Oswald de Andrade and Blaise Cendrars through the use of collage and ready-made, starting from the avant-garde method to the Antropofagia version. The first phase of Brazilian Modernism was marked by articulation with European Vanguard currents. We will examine the hypothesis that Oswald de Andrade 'swallowed' the aesthetics of Blaise Cendrars, creating a link between foreign trends and the modernist artistic project. For the comparative analysis of the aesthetic relations between the Brazilian poet and the avant-garde poet, we will consider the works Documentaires, Feuilles de Route, Dix-neuf poèmes élastiques and Pau-Brasil. For theoretical purposes, studies of avant-garde and modernist aesthetics will be considered.
References
ABBEVILLE, Claude d’. Histoire de la mission des peres capucins en l’isle de Maragnan et terres circonuoisines: ou est traicte des singularitez admirables & des meurs des indiens habitants de ce pais auvec missiues et aduis qui ont este enuoyez de nouveau. Paris: Imprimerie de François Huby, 1614. Disponível em: https://purl.pt/212. Acesso em 28 set. 2022.
ABBEVILLE, Claude d’. História da missão dos padres capuchinhos na ilha do Maranhão e suas circumvisinhaças. Tradução de Cezar Augusto Marques. São Luiz: Typ. do Frias, 1874. Disponível em: http://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/221724. Acesso em 28 set. 2022.
AMARAL, Aracy Abreu. Blaise Cendrars no Brasil e os Modernistas. São Paulo: Editora 34/Fapesp, 1997.
AMARAL, Aracy Abreu. Tarsila: sua obra e seu tempo. 2. ed. São Paulo: Editora 34; Edusp, 2010.
ANDRADE, Mário de. “Blaise Cendrars” (1924). In: EULALIO, Alexandre. A aventura brasileira de Blaise Cendrars: ensaio, cronologia, filme, depoimentos, antologia, desenhos, conferências, correspondência, traduções. 2. ed. rev. ampl. por Carlos Augusto Calil. São Paulo: Edusp, 2001. p. 384-394.
ANDRADE, Oswald de. “Manifesto Antropófago” (1928). In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro: apresentação dos principais poemas metalinguísticos, manifestos, prefácios e conferências vanguardistas, de 1857 a 1972. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2009a. p. 504-511.
ANDRADE, Oswald de. “Manifesto da Poesia Pau-Brasil” (1924). In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro: apresentação dos principais poemas metalinguísticos, manifestos, prefácios e conferências vanguardistas, de 1857 a 1972. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2009b. p. 472-478.
ANDRADE, Oswald de. Obras completas II: Memórias Sentimentais de João Miramar, Serafim Ponte Grande. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1972.
ANDRADE, Oswald de. Pau-Brasil. In: ANDRADE, Oswald de. Poesias reunidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017. p. 11-109.
ARAUJO, Natalia Aparecida Bisio de. A Obra Poética de Blaise Cendrars: uma Expressão das Vanguardas. 2017. 192f. Dissertação (mestrado em Estudos Literários) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2017.
ARAUJO, Natalia Aparecida Bisio de. As fotografias verbais de Blaise Cendrars. eLyra: Revista da Rede Internacional Lyracompoetics, n. 12, p. 27-46, dez. 2018. Disponível em: https://www.elyra.org/index.php/elyra/article/view/261. Acesso em: 27 ago. 2023.
CAMINHA, Pero Vaz de. Carta ao rei D. Manuel. Tradução e adaptação de Rubem Braga. Rio de Janeiro: BestBolso, 2015.
CAMPOS, Haroldo de. “Uma poética da radicalidade”. In: ANDRADE, Oswald. Poesias reunidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017. p. 239-266.
CARVALHAL, Tânia Franco. Literatura Comparada. 4 ed. São Paulo: Ática, 2006.
CENDRARS, Blaise. Blaise Cendrars vous parle...: suivi de Qui êtes vous?, Le paysage dans l’oeuvre de Léger et de J’ai vu mourrir Fernand Léger. Organização de Claude Leroy. Paris: Denöel. 2006.
CENDRARS, Blaise. Homme Froudroyé. Paris: Édtions Denoël, 1945.
CENDRARS, Blaise. Tout autour d’aujourd’hui : poésies complètes avec 41 poèmes inédits. Organização e notas de Claude Leroy. Paris : Denoël, 2001.
KRISTEVA, Julia. Introdução à Semanálise. 2. ed. Tradução de Lúcia Helena França Ferraz. São Paulo: Perspectiva, 2005.
MANFIO, Diléa Zanotto. Poesias Reunidas de Oswald de Andrade: Estudos para uma Edição Crítica. Revista De Letras, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 43-51. 1990. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/27666543. Acesso em: 5 de out. 2022.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. “Literatura comparada, intertexto e antropofagia”. In: PERRONE-MOISÉS, Leyla. Flores na escrivaninha. São Paulo: Companhia das Letras, 1990, p. 91-99.
PIGNATARI, Décio. “Vanguarda como antiliteratura”; “Marco Zero de Andrade”. In: PIGNATARI, Décio. Contracomunicação. 3. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2004. p. 121-125; p. 149-166.
SAINT-HILAIRE, Auguste. Voyage dans les provinces de Saint-Paul et de Sainte-Catherine. Paris: Arthus Bertrand, Libraire-Éditeur, 1851 (Voyage dans l'interieur du Bresil; v. 4).
SAMOYAULT, Tiphaine. A Intextextualidade. Tradução de Sandra Nitrini. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Natalia Bisio de Araujo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright belongs to the authors of the work.