A Linguistic variation in Enem tests (2009-2022): quantitative and thematic aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47295/mgren.v13i2.1324

Keywords:

Linguistic variation, Sociolinguistics, Teaching, Portuguese language, National High School Examination

Abstract

Linguistic variation and change are inherent in all languages, and their understanding is necessary for speakers to adapt to the communicative situations they may encounter on a daily basis. It is up to schools, then, to reflect on these issues to make students proficient in their mother tongue. In turn, the National High School Examination is a national test that aims to assess basic education in the country and enable the admission of recent high school graduates to Higher Education Institutions. The present work aims to analyze the questions about variation and linguistic change in the tests of Languages, Codes and their Technologies of the Enem from 2009 to 2022 in the light of Sociolinguistics. Our hypothesis is that, in these 14 years that will be analyzed, the number of questions focused on variation and linguistic change in each test increased, as well as their approach was more diversified, extrapolating the clichés of some textbooks. Methodologically, the research is qualitative and quantitative, considering that, to collect the corpus to be analyzed, the questions were categorized and subsequently quantified. Our results indicated that there was a decrease in the number and diversity of questions, which demonstrates that our hypothesis was refuted.

Author Biographies

Thais Estolano, Universidade Federal Fluminense

Graduada e licenciada nos cursos de Letras - Latim pela Universidade Federal Fluminense (2019) e Letras - Literaturas pela Universidade Veiga de Almeida (2022). Especialista em Língua Portuguesa pelo Programa de Pós-graduação Lato Sensu da Universidade Federal Fluminense (2023). Tem experiência com Ensino Fundamental e atualmente é professora de Redação e Linguagens no Centro Educacional Loghus.

Dennis Castanheira, Universidade Federal Fluminense

Graduado em Licenciatura em Letras (Português e Literaturas), com dignidade acadêmica Magna Cum Laude, Mestre em Linguística e Doutor em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É Professor Adjunto de Língua Portuguesa do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Universidade Federal Fluminense (UFF), onde lidera e integra projetos de ensino, pesquisa e extensão. É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem e da Pós-Graduação Lato Sensu de Língua Portuguesa da UFF. É pesquisador do Grupo de Estudos Discurso Gramática e Vice-líder do Grupo de Pesquisa em Linguística de Texto. É membro do GT de Linguística de Texto e Análise da Conversação da ANPOLL. Lidera a iniciativa didático-científica Educação ao rés do chão, em parceria com Aline Menezes, do Colégio Pedro II. Atua, na Fundação CECIERJ, como tutor da disciplina Introdução à Semântica. Exerce regularmente o papel de editor convidado de revistas acadêmicas, de organizador de coletâneas investigativas e de organizador de eventos nacionais e internacionais. É membro do corpo editorial e parecerista de periódicos especializados do Brasil e do exterior. Publica suas investigações em revistas científicas e em livros técnicos. Atuou no ensino básico nos níveis fundamental e médio. Áreas de atividade/interesse: Funcionalismo norte-americano; Linguística de Texto; Sociofuncionalismo; Ensino de língua portuguesa.

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Published

2024-09-03

Issue

Section

Artigos - Estudos Linguísticos