AND WITHOU ONE’S JOB, ONE DIES, ONE KILLS:
WORK, VIOLENCE AND LOVE IN THE SONGS BY CHICO BUARQUE AND GILBERTO GIL
DOI:
https://doi.org/10.47295/mren.v13i2.1603Keywords:
Work. Love. Leisure. Death. Violence.Abstract
This text proposes to present how the flawed system of slavery and its abolition of it left negative consequences in the descendants of that population. In order to do that, five Brazilian songs will be studied: the songs on side A from the album Construção (1971), by Chico Buarque, and the song Domingo no Parque (1967), by Gilberto Gil. The analysis of the songs permitted to perceive that both the Brazilian who tries and the ones who do not try to scape from marginality have the same tragical endings. Is was concluded that, from the slaves of XIXth century to the workers of XXth century, the following characteristics were maintained: the inability of communicating love, the premature death and the bonds among resting, having fun and practicing violence.
References
ARAUJO, Cristiano Santos. Dicró: um testemunho poético do humor no samba carioca. Brasília: UnB, 2022, Tese (Doutorado em Literatura) do Programa de Pós-Graduação em Literatura, Universidade de Brasília, Brasília, 2022.
BUARQUE, C. Deus lhe pague. Disponível em: http://www.chicobuarque.com.br/obra/album/12. Acesso em: 16 jun. 2023.
BUARQUE, Chico. Cotidiano. Disponível em: http://www.chicobuarque.com.br/obra/album/12. Acesso em: 16 jun. 2023.
BUARQUE, Chico. Desalento. Disponível em: http://www.chicobuarque.com.br/obra/album/12. Acesso em: 16 jun. 2023.
BUARQUE, Chico. Construção. Disponível em: http://www.chicobuarque.com.br/obra/album/12. Acesso em: 16 jun. 2023.
CARDOSO, Ângelo Nonato Natale. A linguagem dos tambores. Salvador, UFBA, 2006, Tese (Doutorado em Etnomusicologia) do Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2006.
FRANCO, Maria Sylvia de Carvalho. Homens livres na Ordem Escravocrata. São Paulo: Ática, 1976.
GIL, Gilberto. Todas as letras / Gilberto Gil. Organização e colaboração especial Carlos Rennó. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
JARDIM, Gil. O arranjo como estrutura e tecido do discurso musical. Revista USP, n.11, p. 45-58, 2016.
KOWARICK, Lúcio. Trabalho e Vadiagem: a origem do trabalho livre no Brasil. São Paulo: Editora 34, 2019.
MARAM, Sheldon Leslie. Anarquistas, imigrantes e o movimento operário no Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
MATOS, Cláudia de. Acertei no milhar: malandragem e samba no tempo de Getúlio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
MELLO, Zuza Homem de. A Era dos Festivais: uma parábola. São Paulo Editora 34, 2003.
MELLO, Zuza Homem. de; SEVERIANO, J. A canção no tempo: 85 anos de músicas brasileiras, volume 2: 1959-1981. São Paulo: Editora 34, 2015.
PRADO Jr, Caio. Formação do Brasil contemporâneo. São Paulo: Brasiliense, 1957.
Discografia:
BUARQUE, Chico. Construção. Philips, 1968.
GIL, Gilberto. Gilberto Gil. Philips, 1968.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hêmille Perdigão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).