As Language conceptions found in a Portuguese language teaching material: an analysis based on foucaultian concepts of utterance and enunciative function

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47295/mgren.v13i2.1447

Keywords:

Scientific conceptions of language, Discourse Analysis, Teaching materials

Abstract

In this work, we used the theoretical and methodological reflections of Foucault (2008) to describe and analyze the different conceptions of language found in a Portuguese Language textbook for high school. This process allowed us to examine, in dialogue with the National Common Curricular Base (BNCC), the emergence, connection, incorporation, and manifestation of three distinct approaches to language as a scientific object: one influenced by Saussure, another by Jakobson, and a third by Chomsky. We also concluded that the BNCC does not encompass all scientific concepts of language and that there is an implicit presence of Saussurean theory in one of the competencies of the document.

 

Author Biography

César Morais Rosa, Universidade Federal de Uberlândia

Pursuing a master's degree as a grantee of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Foundation, in the Postgraduate Program in Linguistic Studies at the Federal University of Uberlândia (UFU). Graduated with a degree in Letters, with a double major in Portuguese/English and their respective literatures, from the University Center of Patos de Minas (2021). A member of the Ferdinand de Saussure Research Group (CNPq), GP_FdS. In terms of teaching activities, I've worked as a lead teacher in both public and private education networks, as well as in vocational education. I have experience in teaching Portuguese and English languages and in textual revision. Regarding research, I'm engaged in studies on Ferdinand de Saussure's theoretical production, focusing a) on the connection between Saussurian theory and Portuguese language teaching and learning in Brazil, and b) on the theoretical reception of Ferdinand de Saussure, under the guidance of Professor Eliane Mara Silveira, Ph.D

References

BALADELI, Ana Paula Domingos. Letramento crítico e questões de identidade em textos digitais no livro didático de língua inglesa. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado) -Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2012. Disponível em: https://tede.unioeste.br/handle/tede/2368. Acesso em: 09 nov. 2023.

BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral I. 5. ed. Tradução de Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. Campinas: Pontes Editores, 2005.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 27 nov. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 33-44.

BRASIL. Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Brasília, DF, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CÂMARA JÚNIOR, Joaquim Mattoso. História da linguística. Petrópolis: Editora Vozes, 2021. Edição revista e comentada por Valdir do Nascimento Flores e por Gabriel de Ávila Othero.

CHOMSKY, Noam. Syntatic structures. Haia: Mouton, 1957.

CHOMSKY, Noam.. Operações fundamentais da linguagem: reflexões sobre o design ótimo. Cadernos de Linguística, Abralin, [s. l.], v. I, n. 1, 2020.

DELEUZE, Gilles. Um novo arquivista (Arqueologia do Saber). In: DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Martins, 1988.

FERNANDES JÚNIOR, Antônio. Discurso, poder e resistência em Sangria. In: BRAGA, Amanda.; SÁ, Israel de (Org.). Por uma microfísica das resistências: Michel Foucault e as lutas antiautoritárias da contemporaneidade. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 179-204.

FLORES, Valdir do Nascimento. A linguística Geral de Ferdinand de Saussure. São Paulo: Contexto, 2023.

FOUCAULT, Michael. A verdade e as formas jurídicas. 3. ed. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2003.

FOUCAULT, Michael. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 11. ed. São Paulo: Loyola, 2004.

FOUCAULT, Michael. Arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2008.

FRANCESCHINI, Bruno. Cartografias do Discurso: a constituição de um dispositivo de TDAH. 2017. 155 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/18021/1/CartografiasDiscursoConstituicao.pdf. Acesso em: 27 nov. 2023.

FTD. Estudos da Linguagem: linguagens e suas tecnologias. 2. ed. São Paulo: FTD, 2021.

GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula. 3. ed. Cascavel: Assoeste, 1985. Cap. 5. p. 41-48.

JAKOBSON, Roman. Linguística e comunicação. Trad. José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, [1975] 2003.

MARQUES, Allana Cristina Moreira. Entre o corte, a ruptura e o movimento. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 26, n. 2, p. 310-330, 2023. Disponível em: https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/linguagem/article/view/7034/5896. Acesso em: 29 out. 2023.

NORMAND, Claudine. Saussure. Trad. de Ana de Alencar e Marcelo Diniz. São Paulo: Estação Liberdade, [2000] 2009.

PARREIRA, Míriam Silveira. A importância do pensamento de Saussure e da teoria de Chomsky para a Linguística Moderna. Domínios de Lingu@Gem, Uberlândia, v. 11, n. 3, p. 1024-1044, 1 out. 2017. Semestral. EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlandia. http://dx.doi.org/10.14393/dl30-v11n3a2017-27. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/195096418.pdf. Acesso em: 01 jan. 2024.

PILATI, Eloísa Nascimento da Silva; WEISSHEIMER, Janaína; PRADO, Ana Paula Oliveira do. Os conceitos de língua e de leitura presentes na BNCC auxiliam os professores da educação básica brasileira? Script, [s. l], v. 27, n. 59, p. 67-91, 2023. Quadrimestral. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30257/20888. Acesso em: 03 nov. 2023.

PIOVEZANI, Carlos; SILVEIRA, Allice Toledo Lima da. O valor de Saussure para os estudos do discurso. Gragoatá, [S.L.], v. 22, n. 44, p. 1066-1086, 22 dez. 2017. Pro Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação - UFF. http://dx.doi.org/10.22409/gragoata.v22i44.33549. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33549. Acesso em: 10 set. 2023.

PUECH, Christian. L’émergence de la notion de “discours” en France et les destins du saussurisme. Langages, Paris, n. 159, p. 93-110, 2005.

SAUSSURE, Ferdinand de. (1857-1913). Curso de Linguística Geral. Organizado por Charles Balloy; Albert Sechehay; com a colaboração de Albert Riedlinger; prefácio da edição brasileira Isaac Nicolau Salum; tradução de Antônio Chelini, José Paulo Paes, Izidoro Blikstein. 27 ed. São Paulo: Cultrix, [1916] 2006.

SILVEIRA, Eliane Mara. As marcas do movimento de Saussure na fundação da linguística. Campinas: Mercado de Letras, 2007.

TROIS, João Fernando de Moraes. Por um nó epistemológico da linguística e da psicanálise: um estudo sobre Saussure, Benveniste e Lacan. 2004. 159 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/3537. Acesso em: 01 jan. 2024.

Published

2024-09-03

Issue

Section

Artigos - Estudos Linguísticos