Bios-graphies of a thousand stolen roses: a critical biographical reading of youth in Silviano Santiago

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47295/mgren.v13i2.1398

Keywords:

Life graphies, Mil rosas roubadas, Biographical criticism, Silviano Santiago

Abstract

This article aims to explain a reading of Mil rosas roubadas (2014) based on the concept of life-graphies (SANTIAGO, 2020) and critical biographical epistemology (SOUZA, 2002). In the book Fisiologia da Composição (Physiology of Composition), published in 2019 by critic Silviano Santiago, the so-called "homological relationship" between the author's body and writing in literature is brought to light by the concept of life-graphs, in which literature is a compositional process in which the body is inscribed in the form of words. Therefore, the reading of Thousand Stolen Roses (2014) carried out in this article was guided by the concept of life-graphics, relating the work to the author's youth and highlighting the graphs we found. To this end, we will use the book Physiology of Composition (2019) and the essay "A thousand stolen roses: the metaphor of (re)telling a life", by thinkers Pedro Henrique Alves de Medeiros and Edgar Cézar Nolasco, as a theoretical framework to conceptualize life-graphics, and we will also use the propositions of the novel itself to trace the relationship between life, body and inscription. Finally, our reflection is based on a critical biographical epistemology (SOUZA, 2002) that marks our thinking in relation to the composite nature of Silviano's literature. We therefore hope to highlight the relationship between the body and literature.

Author Biographies

Indayá de Souza Nogueira, Universidade Federal Mato Grosso do Sul

Graduanda em Letras Português-Espanhol pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica (PIBIC/ UFMS) pela Fundect- Fundação de Apoio ao Desenvolvimento do Ensino, Ciência e Tecnologia sob orientação do Prof. Dr. Edgar Cézar Nolasco com o projeto intitulado "Escrever para com-viver: Racionais Mcs e o rap como devir descolonial". É membro do Núcleo de Estudos Culturais Comparados- NECC e participante dos projetos Estudos Culturais Comparados, Paisagens transculturais na fronteira sem lei e Cadernos de Estudos Culturais. 

Edgar Cézar Nolasco, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Professor titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Possui mestrado em Teoria da Literatura (UFMG), doutorado em Literatura Comparada (UFMG), com pós-doutorado em Cultura (PACC-UFRJ). Ministra as disciplinas Teoria da Literatura e Literatura Comparada na Graduação em Letras e Literatura Comparada e Teorias sem disciplina na Pós-Graduação Estudos de Linguagens. É fundador e coordenador do NECC: NÚCLEO DE ESTUDOS CULTURAIS COMPARADOS (desde 2009), e editor-presidente dos periódicos do grupo CADERNOS DE ESTUDOS CULTURAIS (desde 2009). Além de estudioso da obra de Clarice Lispector, tem pesquisado e orientando projetos acerca dos Estudos descoloniais/fronteiriços. 

References

MEDEIROS, Pedro Henrique Alves de. Escrevivências em Silviano Santiago: exercícios de crítica biográfica fronteiriça. Curitiba: Editora CRV, 2023.

MEDEIROS, Pedro Henrique Alves de; NOLASCO, Edgar Cézar. MIL ROSAS ROUBADAS: a metáfora de (re)contar uma vida. Revista UNIABEU, Rio de Janeiro, v. 10, n. 26, p. 86-93, 2017.

NOLASCO, Edgar. Políticas da crítica biográfica. Cadernos de Estudos Culturais, Campo Grande, v. 2, n. 4, p. 35-50, jul.-dez. 2010.

SANTIAGO, Silviano. Fisiologia da composição: gênese da obra literária e criação em Graciliano Ramos e Machado de Assis. Pernambuco: Editora Cepe, 2020.

SANTIAGO, Silviano. Mil rosas roubadas: romance. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

SANTIAGO, Silviano. Stella Manhattan. São Paulo: Companhia das Letras, 1985.

SESC TV. Silviano Santiago apresenta seu local de trabalho. Youtube, 12 de abril de 2016. Disponível em: https://youtu.be/tz_xsB5hKlk?si=hkDyr_EU1FS_YQv5.

SOUZA, Eneida Maria de. Crítica cult. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

Published

2024-09-03

Issue

Section

Artigos - Estudos Literários