Academic genres: analysis of rhetorical strategies/steps in the abstracts of Pibic undergraduates
DOI:
https://doi.org/10.47295/mgren.v13i1.1090Keywords:
Letramento, Gênero, Resumo, Pibic, SociorretóricaAbstract
The mastery of academic literacies in the sphere of institutional life, especially in relation to writing and production of the abstract genre, demands commitment and guidance. Given this, it should be noted that the summary has specific characteristics that rhetorically compose the information of a source text. This research is based on the following question: to what extent can mastering strategies/rhetorical steps guide the student in writing the abstract of a research article? To answer this question, we set up the objective of analyzing the strategies/rhetorical steps in the writing of abstracts by undergraduates from different disciplinary areas, in the context of Institutional Scientific Initiation Scholarship Program (PIBIC), emphasizing the importance of mastering literacies, specifically, academic literacies in the writing process of the aforementioned genre. . It is worth mentioning that this investigation focuses on the sociorhetoric approach. We anchored the discussions on the theoretical assumptions of Bawarshi and Reiff (2013); Bazerman (2006); Bezerra (2017; 2022); Gois (2021); Marcuschi (2008); Miller (2012); Motta-Roth and Hendgens (2010); Silva (2020), Street (2014), among others. The methodology is anchored in the theoretical-methodological perspective proposed by Swales (1990), the CARS model, (Create a Research Space), adapted by Biasi-Rodrigues (2009). The abstract occupies a prominent place among the genres present in the academic context, thus, the relevance of this study is inserted in the importance of an observation focused on literacies in the PIBIC scenario, since the mastery of academic writing is a requirement essential for scientific initiation undergraduates who wish to pursue more advanced studies.
References
BAWARSHI, Anis; REIFF, Mary Jo. Gênero: História, teoria, pesquisa, ensino. Tradução: Benedito Gomes Bezerra. São Paulo: Parábola, 2013.
BAZERMAN, Charles. Gênero agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2006.
BERNARDINO, Cibele Gadelha; VALENTIM, Dawton Lima. Uma breve análise comparativa entre exemplares do gênero textual “resumo acadêmico”. Entrepalavras, Fortaleza, v. 6, p. 25-45, jan./jun. 2016.
BEZERRA, Benedito Gomes. Gêneros no contexto brasileiro: questões [meta]teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola, 2017.
BEZERRA, Benedito Gomes. O gênero com ele é e como não é. São Paulo: Parábola, 2022.
BIASI-RODRIGUES, Bernadete; O gênero resumo: uma prática discursiva na comunidade acadêmica. In: BIASI-RODRIGUES, Bernadete; ARAÚJO, Júlio César; SOUSA, Socorro Claúdia Tavares de (Orgs.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com JOHN Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 49-75.
FISCHER, Adriana. Letramento acadêmico: uma perspectiva portuguesa. Acta Aci. Lang Cult, Maringá, v.30, n.2, p. 177-187, 2008.
GOIS, Karla Epiphania Lins de. Práticas de Letramento no Ensino Médio: uma análise do resumo de iniciação científica. Tese (Doutorando em Ciências da Linguagem), Universidade Católica de Pernambuco. PPG em ciências da Linguagem, Recife, pp. 198, 2021.
MARCUSCHI, Luis Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MARCUSCHI, Luis Antônio. Gêneros Textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Ana Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 19-36.
MILLER, Carolyn Rae. Gênero textual, agência e tecnologia. São Paulo: Parábola Editoria; Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012.
MOTTA-ROTH, Désirée; HENDGES, Graciela Rabuske. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editoria, 2010.
OLIVEIRA, John Hélio Porangaba de. Os gêneros resumo: agrupamentos, relações e interpelações contextuais nos eventos acadêmicos. Tese (Doutorando em Ciências da Linguagem), Universidade Católica de Pernambuco. PPG em ciências da Linguagem, Recife, pp. 569, 2022.
ROJO, Roxane. Letramentos escolares: coletâneas de textos nos livros didáticos de língua portuguesa, Perspectiva. Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 433-465, jul./dez. 2010.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagem na escola. In Rojo, Roxane; Moura, Eduardo. (Orgs.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012, p. 11-31.
SILVA, Iraci Nobre da. Análise sociorretórica de introduções de artigos científicos no quadro dos letramentos acadêmicos de graduandos pibidianos em três áreas disciplinares. Tese (Doutorando em Ciências da Linguagem), Universidade Católica de Pernambuco. PPG em Ciências da Linguagem, Recife, pp. 224, 2020
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2004.
STREET. Brian Vincent. ‘Academic literacies approaches to qenre’? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v.10, n2, p. 347-361, 2010.
STREET. Brian Vincent. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Darliana Vilela Ferro, Ronégia de Oliveira Ferreira, Iraci Nobre da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright belongs to the authors of the work.