CHALLENGES OF PORTUGUESE PIBID AT URCA DURING EMERGENCY REMOTE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47295/mren.v12i2.841

Abstract

In 2020, the world was surprised by a pandemic caused by COVID-19, experiencing a rigid period of social isolation, for which the forms of face-to-face teaching had to be rethought, as well as the PIBID (Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships). PIBID is an action that offers scholarships to students of undergraduate courses to experience the teaching experience from the beginning of their academic training. Thus, the present study proposes to analyze how the PIBID/Letras de Língua Portuguesa subproject of the Regional University of Cariri (URCA) can use new methodologies for the development of its activities in the pandemic scenario, bringing the student closer to both the field of teaching practice and the new technologies that help the teaching and learning process. Therefore, the work is characterized as a bibliographic discussion of a qualitative nature with themes related to the use of technologies as pedagogical aid tools (PAIVA, 2013) and the need for initial and continued training of teachers to handle them in the classroom. Therefore, it was observed through the results that PIBID Letras Português da URCA needed to reinvent its activities, providing remote meetings of pedagogical training and providing opportunities for pibidians to use the Google Meet platform in order to teach Portuguese workshops for students of the School Teodorico Teles de Quental, Crato/CE. In this sense, the observed results demonstrate that the teaching training of scholarship holders was significantly developed, enabling them to work with the new technologies that permeate the current educational context, especially in basic education.

Author Biographies

Shalatiel Bernardo Martins, Universidade Regional do Cariri

Possui graduação em Letras Português/Inglês pela Universidade Regional do Cariri (URCA), Mestrado em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atualmente é Professor Assistente F da Universidade Regional do Cariri e Coordenador do Núcleo de Línguas (NUCLIN) da URCA. Atuou como coordenador PIBID entre 2018 e 2021, foi coordenador do Núcleo de línguas (2018-2020), coordenador de pós graduação lato sensu da PRPGP (2021). Pesquisa sobre representações sociais, tradução, cultura,multiletramentos, multimodalidades e o ensino de língua inglesa.

Erika dos Reis Gusmão Andrade, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora Titular do Departamento de Fundamentos e Políticas Educacionais do Centro de Educação e Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, na Linha de Pesquisa Educação, Práticas Pedagógicas e Currículo. da UFRN. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente com os seguintes temas: Teoria das Representações Sociais, formação do professor da Educação Básica e Ensino Superior, formação profissional e universitária, processos de ensino-aprendizagem no adulto em formação e construção de conceitos. Possui Graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Associação Cultural Educacional da Bahia (1991), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1997), Especialização em Psicopedagogia pela Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1999), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2003) com Pós-doutorado em Formação de Professores no Ensino Superior pela UFSCar/SO (2021). Já tendo atuado como: Vice-Coordenadora (2005/2007) e Coordenadora do Curso de Pedagogia da UFRN, Modalidade Presencial Campus Central (2007/2009); Coordenadora do Projeto de Elaboração e Monitoramento dos Planos de Ações Articuladas dos Municípios do Rio Grande do Norte (PAR) na UFRN (2007/2008); Coordenadora Pedagógica do Programa Complementar de Apoio ao Ensino Médio (2007/2009); Professora Colaboradora da Especialização de Psicopedagogia do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFRN (2005-2009); Co-Coordenadora do Projeto PRODOCÊNCIA/UFRN (2008/2010); Coordenadora Pedagógica do Curso de Pedagogia da Terra da UFRN/INCRA (2010/2011); Coordenadora do Subprojeto PIBID/CAPES - Pedagogia (2009/2013), Chefe do Departamento de Fundamentos e Políticas da Educação (2013/2015) e Pró- Reitora Adjunta de Graduação da UFRN (2015-2019). 

Published

2023-06-29

How to Cite

Martins, S. B. ., Andrade, E. dos R. G., & Menezes, R. B. (2023). CHALLENGES OF PORTUGUESE PIBID AT URCA DURING EMERGENCY REMOTE TEACHING. Macabéa - Revista Eletrônica Do Netlli, 12(2), 69–81. https://doi.org/10.47295/mren.v12i2.841

Issue

Section

Autores convidados