RECATEGORIZAÇÃO E ARGUMENTATIVIDADE:
UM OLHAR SOBRE REDES REFERENCIAIS EM GÊNERO ACADÊMICO
DOI:
https://doi.org/10.47295/mren.v11i4.494Keywords:
Recategorization. Referential Network. Argumentation. Undergraduate thesis.Abstract
The most recent reflections on the recategorization referential processes have reinforced their dynamism and shown the discursive relevance they present for the composition of various genres. In that regard, the argumentative force of these anaphoric constructions for the text mobilizes studies such as this one, which seeks in a theory of argumentation a reinforcement for the understanding of the phenomenon of recategorization also in this dimension. Therefore, the objective of this approach is to analyze referential networks in sections of Analysis of Results of undergraduate thesis, considering the occurrence of recategorizations in rhetorical-compositional movements of argumentative features present in these texts. The discussion proposed in this article is based on the contributions of Amossy (2018, 2020), Cavalcante, Custódio Filho e Brito (2014), Cavalcante e Brito (2016), Cavalcante et alli (2020), Matos (2018), Motta-Roth and Hendges (2010) and is the result of the analysis of two sections reserved for the discussion of the results of case studies. Through this investigation, it is reiterated the effect that the subjective content of recategorizing constructions, that express interpretation or value judgment, has on the argumentative dimension of the text and, consequently, on the effectiveness of the enunciative purpose expected for the academic genre.
References
AMOSSY, Ruth. A dimensão argumentativa do discurso: questões teóricas e práticas. In: CAVALCANTE, M; BRITO, M. A. P. (orgs.) Texto, discurso e argumentação: traduções. Campinas, SP: Pontes, 2020, p. 71-96.
AMOSSY, Ruth. A argumentação no discurso. São Paulo: Contexto, 2018.
AMOSSY, Ruth. É possível integrar a argumentação na análise do discurso? Problemas e desafios. ReVEL, edição especial vol. 14, n 12, 2016. Disponível em: http://revel.inf.br/files/f563cecec4f8b46afefe57c45529d721.pdf. Acesso em: 05 nov. 2021.
APOTHÉLOZ, Denis; REICHLER-BÉGUELIN, Marie-Jose. Construction de la reference et stratégies de désignation. In: BERRENDONNER, Alain; REICHLER-BÉGUELIN, Marie Jose. (Eds.) Du sintagme nominal aux objects de discours: SN complexes, nominalizations, anaphores. Neuchâtel: Institute de Linguistique de l’Université de Neuchâtel, 1995. p. 227-271.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva. O caráter naturalmente recategorizador das anáforas. In: AQUINO, Zilda Gaspar Oliveira de; GONÇALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto. (orgs.) Estudos do discurso, caminhos e tendências. São Paulo: Editora Paulistana, 2016, p. 119-133.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães et alli. Linguística Textual e Argumentação. Campinas, SP: Pontes, 2020.
CUSTÓDIO FILHO, Valdinar. Reflexões sobre a recategorização referencial sem menção anafórica. Linguagem em (Dis)curso, v. 12, n. 3, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-76322012000300009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1518-76322012000300009. Acesso em: 03 jun. 2022.
MATOS, Janaica Gomes. As redes referenciais na construção de notas jornalísticas. 2018. 259 p. Tese (Doutorado), Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2018. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/35419/5/2018_tese_jgmatos.pdf. Acesso em: 03 jun. 2022.
MOTTA-ROTH, Désirée; HENDGES, Graciela Rabuske. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola, 2010.
MONDADA, Lorenza; DUBOIS, Danièle. Construção de objetos de discurso e categorização: Uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, Mônica Magalhães; RODRIGUES, Bernadete Biasi; CIULLA, Alena. (orgs.) Referenciação. São Paulo: Contexto, 2015, p. 17-52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kelli Roberta de Souza Soares Luz Gomes, Lidiane de Morais Diógenes Bezerra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).