RECATEGORIZAÇÃO E ARGUMENTATIVIDADE:

UM OLHAR SOBRE REDES REFERENCIAIS EM GÊNERO ACADÊMICO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47295/mren.v11i4.494

Keywords:

Recategorization. Referential Network. Argumentation. Undergraduate thesis.

Abstract

The most recent reflections on the recategorization referential processes have reinforced their dynamism and shown the discursive relevance they present for the composition of various genres. In that regard, the argumentative force of these anaphoric constructions for the text mobilizes studies such as this one, which seeks in a theory of argumentation a reinforcement for the understanding of the phenomenon of recategorization also in this dimension. Therefore, the objective of this approach is to analyze referential networks in sections of Analysis of Results of undergraduate thesis, considering the occurrence of recategorizations in rhetorical-compositional movements of argumentative features present in these texts. The discussion proposed in this article is based on the contributions of Amossy (2018, 2020), Cavalcante, Custódio Filho e Brito (2014), Cavalcante e Brito (2016), Cavalcante et alli  (2020), Matos (2018), Motta-Roth and Hendges (2010) and is the result of the analysis of two sections reserved for the discussion of the results of case studies. Through this investigation, it is reiterated the effect that the subjective content of recategorizing constructions, that express interpretation or value judgment, has on the argumentative dimension of the text and, consequently, on the effectiveness of the enunciative purpose expected for the academic genre.

 

Author Biographies

Kelli Roberta de Souza Soares Luz Gomes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutoranda em Letras pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte. Mestre em Letras pelo Programa de Mestrado Profissional em Letras-PROFLETRAS, Universidade de Pernambuco-UPE (2018). Especialista em Língua Portuguesa pelo Centro de Ensino Superior do Vale do São Francisco, 2002. Licenciada em Letras pelo Centro de Ensino Superior do Vale do São Francisco, em 2000. Professora do Governo do Estado de Pernambuco, das áreas Séries Iniciais do Ensino Fundamental e do Ensino Médio, atuando nas áreas Língua Portuguesa e Literatura Brasileira desde 1997. Professora de Educação Infantil do Município de Floresta, de 1998 a 2007. Coordenadora Pedagógica atuando na formação de docentes da rede municipal de Floresta-PE, de 2000 a 2007.

Lidiane de Morais Diógenes Bezerra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2001), especialização em Linguística Aplicada pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2003), mestrado (2006) e doutorado (2013) em Estudos da Linguagem, com área de concentração em Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente, é professora Adjunto IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Campus de Pau dos Ferros. É pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Produção e Ensino de Texto (GPET) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERN (PPGL), Mestrado Acadêmico e Doutorado. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: linguística textual, referenciação, crítica genética, reescrita, livro didático, produção textual.

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Published

2022-12-30

How to Cite

de Souza Soares Luz Gomes, K. R., & de Morais Diógenes Bezerra, L. . (2022). RECATEGORIZAÇÃO E ARGUMENTATIVIDADE: : UM OLHAR SOBRE REDES REFERENCIAIS EM GÊNERO ACADÊMICO. Macabéa - Revista Eletrônica Do Netlli, 11(4), 13–35. https://doi.org/10.47295/mren.v11i4.494