THE IMPORTANCE OF LATIN TODAY

A STUDY OF THE PERCEPTIONS OF URCA LANGUAGE COURSE STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47295/mren.v13i3.1900

Keywords:

Latin language. Teaching. Academic training.

Abstract

This article investigates the perception of students in the 4th semester of the Language Course at the Universidade Regional do Cariri (URCA), on the Campus Cariri of Missão Velha, regarding the importance of Latin for their academic training. To this end, we set ourselves the following objectives: to propose a course to broaden the students' knowledge; to ask the class to produce a text, especially since they have already taken Latin I and II; discuss the importance of studying Latin for the academic training of students of Language Course. The main authors consulted were the following: Amarante (2013, 2017), Ernesto Faria (1941), Leni Ribeiro (2014a, 2014b), Coutinho (1978), as well as Brazilian legislation, such as the Lei Capanema (Brasil, 1942); first LDB (1961) and the second LDB (1996). This is a bibliographical study, based on the reading of academic texts, and also qualitative, as textual productions written by university students were analyzed, which allowed the study to make an analysis of the importance of this language from the students' perspective.

Author Biographies

Adílio Junior de Souza, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Doutor e mestre em Linguística (Proling/UFPB, 2015-2020). É Professor Assistente de Língua Latina e História da Língua Portuguesa no Curso de Letras da URCA, campus Cariri, Missão Velha - CE. Participa do Projeto de Pesquisa Linguística do Discurso (PPGL/URCA), Grupo de Pesquisa Teorias Linguísticas de Base (TLB/UFPB) e Grupo de Estudos de Língua Latina de Manaus (GELLAMA/UFAM). É membro da Associação Brasileira de Professores de Latim (ABPL). Desenvolve pesquisas em Linguística, Filologia e Língua Latina. É autor/coautor de artigos e capítulos em periódicos e em livros na área da Linguística, Literatura e Filologia. 

Cicera Viviany Samara da Silva Monteiro, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Possui Especialização em Psicopedagogia Institucional e Clínica (FATEC-2021), graduada em Pedagogia (FATEC-2018) e graduanda em Letras pela Universidade Regional do Cariri (URCA), no campus Cariri, Missão Velha. Participa do Grupo de Estudos de Literatura Clássica (GELIC/URCA/UFAM). Professora da E. E. F. Major Joaquim Antônio Furtado e da E. E. I. E.F. M. Pe. Argemiro Rolim de Oliveira, na cidade de Mauriti - CE.

References

ALMEIDA, Napoleão Mendes de. Gramática latina: curso único e completo. São Paulo: Saraiva, 2011.

AMARANTE, José. O latim no Brasil após a segunda metade do século XX e a emergência de novos materiais didáticos. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017. Disponível em: https://digitalis-dsp.uc.pt/jspui/handle/10316.2/42971. Acesso em: 10 abr. 2024.

AMARANTE, José. Latinĭtas: leitura de textos em língua latina. Elegias, poesia épica, odes. Salvador: EDUFBA, 2015. Disponível em: https://www.latinitasbrasil.org/materiais. Acesso em: 13 set. 2024.

AMARANTE, José. O latim no Brasil na primeira metade do século XX: entre leis, discursos e disputas, uma disciplina em permanência. PhaoS, [S. l.], v. 13, p. 37-61, 2013. Disponível em: http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/phaos/article/view/4597/5082. Acesso em: 1 set. 2024.

BRASIL. Decreto nº 3.251, de 8 de abril de 1899. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1899]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-3251-8-abril-1899-524821-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 13 jul. 2024.

BRASIL. Decreto nº 8.660, de 5 de abril de 1911. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1911]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1910-1919/decreto-8660-5-abril-1911-510155-republicacao-101771-pe.html. Acesso em: 15 jul. 2024.

BRASIL. Decreto nº 11.530, de 18 de março de 1915. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1915]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1910-1919/decreto-11530-18-marco-1915-522019-republicacao-97760-pe.html. Acesso em: 12 ago. 2024.

BRASIL. Decreto nº 16.782, de 13 de janeiro de 1925. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1925]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1920-1929/decreto-16782-a-13-janeiro-1925-517461-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 16 ago. 2024.

BRASIL. Decreto nº 19.890, de 18 de abril de 1931. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1931]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19890-18-abril-1931-504631-publicacaooriginal-141245-pe.html. Acesso em: 10 ago. 2024.

BRASIL. Decreto nº 4244, de 9 de abril de 1942. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1942]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4244-9-abril-1942-414155-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 25 ago. 2024.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1971]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 23 ago. 2024.

BRASIL. Decreto nº 91.372, de 26 de junho de 1985. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1985]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1980-1987/decreto-91372-26-junho-1985-441227-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 12 ago. 2024.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1961]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html/. Acesso em: 12 ago. 2024.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1996]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 12 ago. 2024.

BUSARELLO, Raulino. Dicionário básico latino-português. Florianópolis: Ed. UFSC, 2003.

COSTA, Francisco Adamy Pereira; COSTA, Francisca Ayanny Pereira. O ensino de latim na universidade e o papel do docente. Miguilim – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 5, n. 1, p. 04-19, jan./abr. 2016. Disponível em: http://periodicos.urca.br/ojs/index.php/MigREN/article/view/1070/888. Acesso em: 10 set. 2024.

COUTINHO, Ismael. Pontos da Gramática histórica. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1978.

FARIA, Ernesto. O latim e a cultura contemporânea. Rio de Janeiro: F. Griguiet & Cia, 1941.

FERNANDES, Walter. Segredos do Império Romano. São Paulo: Camelot Editora, 2022.

FUNARI, Pedro Paulo. A vida quotidiana na Roma antiga. São Paulo: Annablume, 2003.

GARCIA, Janete Melasso. Introdução e teoria e prática do latim. Brasília: Ed. UnB, 2008.

GARCIA, Janete Melasso; OTTONI DE CASTRO, Jane Adriana Ramos. Dicionário gramatical de latim: nível básico. Brasília: Editora da UnB/Ed. Plano Ltda, 2010.

GONÇALVES, Rodrigo Tadeu. Língua Latina. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2007.

HECK, Maria Regina Diniz. O ensino do latim no Brasil: objetivos, método e tradição. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris Ed., 2020.

JONES, Peter V.; SIDWELL, Keith. C. Aprendendo latim: textos, gramática, vocabulário, exercícios; tradução e supervisão técnica Isabella Tardin Cardoso, Paulo Sergio de Vasconcellos; revisão técnica Alessandro Rolim de Moura. São Paulo: Odysseus Editora, 2012.

LEITE, Leni Ribeiro; CASTRO, Marihá Barbosa e. O ensino de língua latina no Brasil: percursos e perspectivas. Clássica – Revista Brasileira de Estudos Clássicos, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 53-77, dez. 2014a. Disponível em: https://revista.classica.org.br/classica/article/view/226. Acesso em: 10 set. 2024.

LEITE, Leni Ribeiro; CASTRO, Marihá Barbosa e. O ensino de língua latina na universidade brasileira e sua contribuição para a formação do graduando em Letras. Organon, Porto Alegre, v. 29, n. 56, p. 223-244, jan./jun. 2014b. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/43622. Acesso em: 10 set. 2024.

ØRBERG, Hans H. Lingua latina per se illustrata – Pars I: Familia Romana. Newburyport: Focus Publishing, 2003.

SUETÔNIO. A vida dos doze Césares: Júlio César, Augusto, Tibério, Calígula, Cláudio, Nero, Galba, Óton, Vitélio, Vespasiano, Tito, Domiciano. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial, 2012. Disponível em: https://livraria.senado.leg.br/a-vida-dos-doze-cesares. Acesso em: 10 set. 2024.

TUFFANI, Eduardo. Repertório Brasileiro de Língua e Literatura Latina (1830-1996). Cotia: Ibis, 2006.

SÁ, Michele Eduarda Brasil de. Latim: língua e cultura. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2019.

XXX. Manual básico de pronúncias do Latim. 2.ed. João Pessoa: Ideia, 2019.

WILLEKE, Venâncio. O Primeiro Sacerdote do Brasil: Frei Henrique de Coimbra, O.F.M. Revista Eclesiástica Brasileira, vol. 35, n. 139, p. 562–575, 1975. Disponível em: https://www.riefbr.net.br/sites/default/files/cat_refbibliografica/files/artigo_willeke_v_1975_o_primeiro_sacerdote_do_brasil_-_fr_henrique_de_coimbra_ofm.pdf. Acesso em 10 set. 2024.

Published

2024-10-14

How to Cite

Souza, A. J. de ., & Monteiro, C. V. S. da S. . (2024). THE IMPORTANCE OF LATIN TODAY: A STUDY OF THE PERCEPTIONS OF URCA LANGUAGE COURSE STUDENTS. Macabéa - Revista Eletrônica Do Netlli, 13(3), 96–119. https://doi.org/10.47295/mren.v13i3.1900