O EXPERIENCIALISMO COGNITIVO E A REALIDADE CORPORIFICADA

A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO, O DESENVOLVIMENTO LINGUÍSTICO E O ACESSO À RAZÃO POR HELLEN KELLER E KASPAR HAUSER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47295/mren.v13i2.1631

Keywords:

Sensorimotor experiences. Embodiement hypothesis. Language development.

Abstract

This paper discusses the influence of sensorimotor experiences viz biological and physiological features-settings as well as the role played by interactive processes with environment and with people – embodiment hypothesis – at the meaning construction routines towards the verbal human language development. Relying on the hypothesis the development of language is processed by the human mind (Rodrigues-Leite, 2010; Ferrari; 2011; Evans, 2019), and it is also influenced by the social environment from bodily experiences, we intended, by conducting this study, to analyze the trajectory of Hellen Keller and Kaspar Hauser during the construction of meaning, linguistic development and access to reason. In order to do so, the analysis conducted considered as relevant data scenes from the movies “The Miracle Worker” (1962) and “The Enigma of Kaspar Hauser” (1974) as well as excerpts from the autobiographies “Story of my Life” (1903) e “Écrits de et Sur Kaspar Hauser” (2003). Based on the theoretical framework of Lakoff & Johnson (1980, 1999), we have noticed that regardless of a person being physiologically limited when it comes to their biological feature-setting, it is still possible for them to construct meaning, develop language and create public versions of reality if they are provided with the proper interaction conditions (with environment and with people – society). However, even if a person is considered to have a perfect biological feature-setting, once they are deprived of both routines of interaction with environment and with people, the sensorimotor experiences absence may seriously compromise the construction of meaning and language development (Chiavegatto, 2009; Ferrari, 2003). That being said, we suggest through this study that sensorimotor experiences during moments of interaction with environment and people are crucial to determining us as cognitive and linguistic beings.

Author Biography

Joelton Duarte-de-Santana, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco

Professor Adjunto da Universidade Federal do Agreste de Pernambuco (UFAPE) e líder do Grupo de Estudos sobre Bilinguismo (CNPQ - Lattes). Possui Pós-Doutorado em Estudos em Linguística Aplicada - Ensino e Aprendizagem de Línguas Estrangeiras pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL ) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN; Doutorado em Linguística - Aquisição de Linguagem e Processamento Linguístico pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PROLING) da Universidade Federal da Paraíba - UFPB, com estágio doutoral (doutorado sanduíche) realizado na City University of New York - CUNY - Queens College em Nova Iorque - EUA; Mestrado em Linguística - Linguagem, Cognição e Sentido também pelo PROLING - UFPB (2012); e, Graduação em Letras - Português e Inglês - pela Universidade de Pernambuco - UPE - Faculdade de Formação de Professores de Nazaré da Mata - FFPNM - Campus Mata Norte.

References

ALVES, Maria de Fátima. Cognição na perspectiva social: um dos temas centrais da linguística no século XXI. DCLV: Língua, linguística e literatura. Revista do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Universidade Federal da Paraíba. vol.1.n3., dez. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB. p. 49-59, 2005.

CHIAVEGATTO, Valéria Coelho. Introdução à Linguística Cognitiva. Matraga. Rio de Janeiro, v. 16, n.24. p.77-96, 2009.

CHOMSKY, Noam. A propósito das estruturas cognitivas e de seu desenvolvimento: uma resposta a Piaget. IN.: MASSIMO PIATELLI-PALMARINI (Org.). Trad. Álvaro de Cabral. Teorias da linguagem, teorias da aprendizagem: O debate entre Jean Piaget & Noam Chomsky. São Paulo. Cultrix. Editora da Universidade de São Paulo, p.50-70, 1983.

EVANS, Vyvyan. Cognitive Linguistics: a complete guide. Endiburgh University Press, 2019.

FERRARI, Lilian Vieira. A Linguística Cognitiva e o realismo corporificado: implicações filosóficas e psicológicas. Veredas. Vol.2. p. 23-29, 2003.

FERRARI, Lilian Vieira. Introdução à Linguística Cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011.

FERREIRA, Rosângela Gomes. A hipótese da corporificação da língua: o caso cabeça. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio de Janeiro. 189fls,2010.

HAUSER, Kaspar. Écrits de Et Sur Kaspar Hauser. (2003). Trad. Jean Torrent. França. Cristhian Bourgois. Versão e excertos em Português, Elton P. (2009). http://kasparbio.blogspot.com.br/ acessado em 05 de março de 2024.

KELLER, Hellen. The story of my life. New York: Doubleday, 1903.

LAKOFF, George.; JOHNSON, Mark. Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press, 1980.

LAKOFF, George.; JOHNSON, Mark. Philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to western thought1. New York: Basic Books, 1999.

MACEDO, Ana Cristina. Pelosi. Cognição e Linguística. In: MACEDO, Ana Cristina Pelosi; FELTES, Heloísa Pedroso Morais; FARIAS, Emília Maria Peixoto (org). Cognição e Linguística: explorando territórios, mapeamentos e percursos. Caxias do Sul: EDUCS, 2008.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Do código para a cognição: o processo referencial como atividade criativa. Revista de Estudos linguísticos. Universidade Federal de Juiz de Fora, vol. 6. Juiz de Fora. p. 43-62, 2003a.

MARTELOTTA, Mário Eduardo. Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2008.

Machado, Angelo. Neuroanatomia Funcional, 2ª edição, São Paulo: Editora Atheneu, 2004.

MIRANDA, Neusa Salim. O caráter partilhado da construção da significação. Veredas. Vol. 5.n1.p.57-81, 2001.

NÓBREGA, Eliza Viegas Brilhante. Ciência cognitiva na concepção roschiana e o desenvolvimento da linguagem oral. DCLV: Língua, linguística e literatura. Revista do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Universidade Federal da Paraíba. vol.6.n1., jan /dez. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB. p.53-68, 2008.

RODRIGUES-LEITE, Jan Edson. Questões sócio-interacionais e cognitivas na construção do conhecimento e significação pública do mundo. DCLV: Língua, linguística e literatura. Revista do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Universidade Federal da Paraíba. Vol.I. n.1.,out. João Pessoa: Ideia. p. 95-109,2003.

RODRIGUES-LEITE, Jan Edson. A construção pública do conhecimento: Linguagem e Interação na Cognição Social. Universidade federal de Pernambuco. Tese de Doutorado em Linguística (PPGLL/UFPE). Recife. 246fls, 2005.

RODRIGUES-LEITE, Jan Edson. Fundamentos em Linguística Cognitiva (notas de aula). PROLING/ Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.

SCARPA, Ester Mirian. Aquisição da Linguagem. In.: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Cristina (Orgs.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras. São Paulo: Cortez, p. 203-232., 2001.

SILVA, Augusto Soares. A Linguística Cognitiva: uma breve introdução a um novo paradigma em Linguística. Revista Portuguesa de Humanidades, vol.1.p.59-101, 1997.

SOUSA. F.C. O que é a Linguística Cognitiva? PG-UFJF, 2010.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. Trad. M. Resende. 42ª ed. Lisboa: Editora Antídoto, 1979. 2011.

Published

2024-06-27

How to Cite

Duarte-de-Santana, J. (2024). O EXPERIENCIALISMO COGNITIVO E A REALIDADE CORPORIFICADA: A CONSTRUÇÃO DE SENTIDO, O DESENVOLVIMENTO LINGUÍSTICO E O ACESSO À RAZÃO POR HELLEN KELLER E KASPAR HAUSER. Macabéa - Revista Eletrônica Do Netlli, 13(2), 1–29. https://doi.org/10.47295/mren.v13i2.1631