A BICICLETA QUE TINHA BIGODES BETWEEN AN INVENTED WORD AND RESISTANCE
DOI:
https://doi.org/10.47295/mren.v14i1.2254Keywords:
Portuguese-speaking African literature. Angolan youth literature. Ondjaki. Fantasy and real. Decoloniality.Abstract
This article aims to analyze the presence of social resistance of the characters in the construction of the Angolan youth literary work A bicicleta que tinha bigodes, by Ondjaki, around decolonial relations. In view of this purpose, based on contemporary literary characteristics and epistemological specificities, this bibliographical research is based on the studies of Walter Mignolo (2017), Inocência Matta (2000) and Nelson Maldonado-Torres (2019), regarding the conceptions of coloniality and decoloniality in the African context, in the studies of Demétrio Paz and Camila Fenner (2020) and Celso Sisto Silva (2016), regarding a literary criticism of Ondjaki's children's and youth literature. It is concluded that the composition of verbal and visual creations, allied to a creative graphic project, in the juvenile work A bicicleta que tinha bigodes, is configured in the possibility of expressing social, political and cultural resistance at the symbolic level, using of fantasy and the real, through the voice of the narrator and the characters, imprinting characteristics of decoloniality in the construction of African imaginaries potentially in emancipation, subsidized in the political process of the country and, above all, in the universe of childhood.
References
MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. Tradução: Dionisio da Silva Pimenta. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2019. p. 27-54.
MATTA, Inocência. O pós-colonial nas literaturas africanas de língua portuguesa. In: X Congresso Internacional da ALADAA (Associação Latino-Americana de Estudos de Ásia e África) sobre CULTURA, PODER E TECNOLOGIA: África e Ásia face à Globalização – Universidade Cândido Mendes, Rio de Janeiro – 26 a 29 de outubro de 2000. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4033274/mod_resource/content/1/MATA%2C%20Inoc%C3%AAncia%20-%20O%20p%C3%B3s-colonial%20nas%20literaturas%20africanas.pdf>. Acesso em: 30 jan. 2024.
MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Tradução de Marco Oliveira. Rev. Bras. Ci. Soc., São Paulo, v. 32, n. 94, 2017. p. 1-18.
ONDJAKI. A bicicleta que tinha bigodes. Rio de Janeiro: Pallas, 2013. 92 p.
PAZ, Demétrio Alves; FENNER, Camila Knebel. Entre memórias e histórias: a literatura infantojuvenil de Ondjaki. Caderno Seminal Digital, n. 34, v. 34, p. 35-53, jan.-jun. 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.12957/cadsem.2020.48175>. Acesso em: 30 jan. 2024.
RUI, Manuel. Eu e o outro: o invasor ou em poucas três linhas uma maneira de pensar o texto. Comunicação apresentada no Encontro Perfil da Literatura Negra. São Paulo, Brasil, 23/05/1985.
SILVA, Celso Sisto. Literatura, ideologia e cidadania: o pequeno leitor como foco do diálogo entre história e ficção em A bicicleta que tinha bigodes, de Ondjaki. In: DEBUS, Eliane; JULIANO, Dilma Beatriz; BORTOLOTTO, Nelita (orgs.). Literatura infantil e juvenil: do literário a outras manifestações estéticas. Tubarão: Copiart: Unisul, 2016. (Coleção Linguagens).
TUTIKIAN, Jane. “Lá onde mora a infância (um estudo dos contos de Luandino Vieira e de Ondjaki)”. In: REMÉDIOS, Maria Luiza Ritzel; SILVEIRA, Regina da Costa da (orgs.). Redes & Capulanas: identidade, cultura e história nas literaturas lusófonas. Porto Alegre: UniRitter, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dheiky do Rêgo Monteiro Rocha, Márcia Tavares

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).