Discursive identity representation of the favelado in the funk song "Sou favela", by MC Bruninho and Vitinho Ferrari

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47295/mgren.v13i2.1508

Keywords:

Critical Discourse Analysis, Discursive identity representation, Funk, Favela

Abstract

The present research proposes to analyze the discursive identity representation of the favelado in the lyrics of the funk “Sou Favela”, by MC Bruninho and Vitinho Ferrari. To accomplish this purpose, we base ourselves on the theory/method of Critical Discourse Analysis (CDA) in the dialectical-relational approach, more specifically in the three-dimensional model (Fairclough, 2001). We also start from studies on discursive representation (Ferreira, 2010) and on identity (Woodward, 2014). Based on the three-dimensional model, we use the categories of analysis discursive practice, text and social practice: in discursive practice, we analyze production, distribution and consumption processes; in the textual practice, we analyzed the lexical items present in the song that point to the identity representation of the favela; and in social practice, we analyze the ideological and hegemonic bases of the identity representation of the favela subject in funk music. At the level of discursive practice, we realized that all individuals involved in the music production process come from peripheral communities, from the producers (DJ DG and Batidão Estronda), the music interpreters (MC Bruninho and Vitinho Ferrari), to the platform channel of streaming that was released (GR6 EXPLODE) and that weaves a network of practices and meanings about the representation of being from the favela for the consumer public. In the textual practice, lexicons and their semantic relations showed that the favelado is represented as a racialized, marginalized and economically poor subject. Finally, in social practice, we found ideological values ​​of aporophobia and racism, as well as the capitalist hegemony and white supremacy in sustaining the analyzed representation.

Author Biographies

Manoel Ivany dos Santos Vieira Junior, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre e Doutorando em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (POSLIN) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com enfoque na Linguística do Texto e do Discurso, especificamente na linha de pesquisa da Análise do Discurso, debruçando-se no campo disciplinar da Análise de Discurso Crítica (ADC). Graduado em Letras - Português (licenciatura) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). No presente, é integrante do Grupo de Pesquisa em Análise de Discurso Crítica (GPADC/UECE) no qual pesquisa, reflete, discute e produz questões de representações, ideologias e letramentos. Também atua no Projeto de Pesquisa: Análises crítico-discursivas de textos da mídia, no qual analisa aspectos linguísticos, perpassando por aspectos imagéticos até atingir as ideologias explícitas ou implícitas contidas nos discursos. A partir dos pressupostos da ADC, tem interesse, de modo particular, em pesquisas que versam sobre o discurso midiático, principalmente quando relacionado a representações de favelas e periferias.

Ruth Lima Martins, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa na modalidade licenciatura pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestranda no Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada (POSLA) na Universidade Estadual do Ceará (UECE), onde pesquisa na linha dos Estudos Críticos da Linguagem sobre Performatividade, Raça, Gênero e Literatura de mulheres negras periféricas sob perspectivas da Pragmática Cultural, Decolonialismo, Interseccionalidade e Feminismo Negro. Membro do Grupo de Pesquisa "Pragmática Cultural: Linguagem e Interdisciplinaridade" (PRAGMACULT), membro colaboradora do Programa de Extensão Viva a Palavra (UECE) e integrante da Coletiva Cultural Elas poemas: escritas periféricas.

Sara Valentim Gurgel, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLa) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduada em Letras, com habilitação em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) na modalidade licenciatura. Possui formação complementar em Língua Portuguesa pelo Núcleo de Línguas Estrangeiras (NLE) vinculado à (UECE).

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Published

2024-09-03

Issue

Section

Artigos - Estudos Linguísticos