Teaching the portuguese language to the deaf in teacher training: a discussion in favor of an expanded language education
DOI:
https://doi.org/10.47295/mgren.v13i2.1478Keywords:
Language education, Portuguese, Deaf, Teacher trainingAbstract
This work aims to present a discussion on the results of a scientific initiation research aimed at surveying the provision of the teaching subject of written Portuguese for the deaf in teacher-training programs in Portuguese Language and, in Pedagogy courses, at Brazilian federal universities, to verify the design of these subjects and its implications for a teacher training aimed at developing an expanded linguistic education (Cavalcanti, 2013). Assuming configurations of qualitative research, of an interpretive (Moita Lopes, 1994) and exploratory nature, covering documentary and bibliographical studies (Gil, 2008), the work included: 1) collecting of subjects programs that include teaching of Portuguese for deafs, considering aforementioned courses; 2) interpretative study of the material collected in light of the theoretical framework of the research. From the analysis of the corpus, we found that language policies aimed at training teachers to teaching Portuguese to the deaf still present an unsatisfactory scenario, since, as the data showed, around 80% of federal public universities do not comply with what is determined by the Decree nº 5626 (Brasil, 2005) regarding the provision of this training. Furthermore, in terms of proposals sensitive to the linguistic and cultural specificities of deaf people, we defend the emergence of looking critically at the designs of disciplines and thinking about possible reformulations, anchoring, for example, the Portuguese teaching in studies about translanguaging and decoloniality. We believe that its assumptions can collaborate with teacher training that focuses on an expanded linguistic education, in order to guarantee, for deaf people, a more socially just education and break with the colonialities of being, knowledge, power and language.
References
AGRIA, Ana Cristina Queiroz; VIEIRA, Cláudia Regina. Conceito de língua materna, primeira língua e segunda língua e suas implicações no campo da surdez. In: ALBRES, Neiva de Aquino; NEVES, Sylvia Lia Grespan (org.). Libras em estudo: política linguística. São Paulo: FENEIS, 2013, p. 105-123.
ALBRES, Neiva de Aquino; OLIVEIRA, Sônia Regina. Concepções de lingua(gem) e seus efeitos nas conquistas políticas e educacionais das comunidades surdas no Brasil. In: ALBRES, Neiva de Aquino; NEVES, Sylvia Lia Grespan (org.). Libras em estudo: política linguística. São Paulo: FENEIS, 2013, p. 39-66.
BAGNO, Marcos; RANGEL, Egon de Oliveira. Tarefas da educação linguística no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 63-81, 2005.
BARBOSA, Felipe Venâncio; NEVES, Sylvia Lia Grespan; BARBOSA, Andréa Ferreira. Política Linguística e Ensino de Português como Segunda Língua. In: ALBRES, Neiva de Aquino; NEVES, Sylvia Lia Grespan (org.). Libras em Estudo: política educacional. São Paulo: FENEIS, 2013, p. 119-137.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 2005. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 20 set. 2023.
BRASIL. Lei n° 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais-Libras e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 25 abr. 2002. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 11 jul. 2023.
BRASIL. Lei nº 14.191, de 3 de agosto de 2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 4 de agosto de 2021. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/lei/l14191.htm. Acesso em: 10 out. 2023.
BRITO, Laura de Pina Ferreira; LIMA, Hildomar José de; REZENDE, Tânia Ferreira. Educação linguística plural para consolidação dos direitos humanos para a diversidade. Cadernos de Linguagem e Sociedade, n. 22, v. 2, p. 253-271, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/40908/31935. Acesso em: 20 out. 2023.
CAVALCANTI, Marilda. Educação linguística na formação de professores de línguas: intercompreensão e práticas translíngues. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (org). Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo: Parábola, p. 211-226, 2013.
DORTA, Jéssica Vasconcelos. Palavreando em travessia: as potencialidades do design para a ampliação dos patrimônios vivenciais dos surdos. Cadernos de Linguagem e Sociedade, n. 22, v. 2, p. 272-294, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/40962/31936. Acesso em: 27 mar. 2023.
DIAS, Nelson; ANACHE, Alexandra Ayach; MACIEL, Ruberval Franco. Os Limites e Contradições da Educação Bilíngue para Estudantes Surdos. Revista de ensino, educação e ciências humanas, v. 21, n. 1, p. 47-54, 2020. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsskroton.com.br/article/view/7713. Acesso em: 18 jan. 2023.
FERRAZ, Daniel de Mello; CASOTTI, Janayna Bertollo Cozer. Por que devemos insistir no debate sobre letramentos, políticas linguísticas e educação linguística? In: CASOTTI, Janayna Bertollo Cozer; FERRAZ, Daniel de Mello (org.). Letramentos, políticas linguísticas e educação linguística em contexto capixaba. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019, p. 13-32.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LADD, Paddy. Em Busca da Surdidade I. Colonização dos Surdos. Tradução: Mariani Martini. Lisboa: Surd’Universo, 2013.
LEITE, Letícia de Sousa; CABRAL, Tayna Batista. Educação de surdos e colonialidade do poder linguístico. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 2, p. 425-444, 2021. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/57605/33077. Acesso em: 14 jan. 2023.
LIMA, Hildomar José de; OLIVEIRA, Denise Pimenta de; LOBATO, Margareth Cavalcante de Castro; COSTA, Pedro Augusto Lino Silva. Educação, direitos humanos e epistemologias contra-hegemônicas. REVELLI-Revista de Educação, Linguagem e Literatura, Goiás, v. 10, n. 1, p. 213-227, 2018. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revelli/article/view/6201. Acesso em: 20 out. 2023.
LIMA, Hildomar José de; REZENDE, Tânia Ferreira. Escritas em português por surdos (as) como práticas de translinguajamentos em contextos de transmodalidade. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, p. 1-19, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/38270/pdf_1. Acesso em: 11 jun. 2023.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. [Reimpr.]. Rio de Janeiro: E.P.U., 2018.
MAKONI, Sinfree; PENNYCOOK, Alastair (Tradução de Cristine Gorski Severo). Desinventando e (re)constituindo línguas. Working Papers em Linguística, v. 16, n. 2, p. 9-34, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2015v16n2p9/33175. Acesso em: 10 out. 2023.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, p. 30-61, 2018.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Pesquisa interpretativista em linguística aplicada. D.E.L.T.A., v. 10, n. 2. p. 329-338, 1994.
MORAES, Maria Cândida; TORRE, Saturnino de la. Sentipensar bajo la mirada autopoiética o cómo reencantar creativamente la educación. Revista Creatividad y Sociedad, n. 2, p. 41-56, 2002.
MORAES, Maria Cândida; TORRE, Saturnino de la. Sentipensar: Fundamentos e estratégias para reencantar a educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak, 2015.
MORAIS, Fernanda Beatriz Caricari de; BRITO, Giovane. A organização da mensagem em descrições produzidas por alunos surdos: aprendizagem de Língua Portuguesa como L2. E-scrita, Nilópolis, v. 11, n. 2, p. 176-193, 2020. Disponível em: https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RE/article/view/3969/pdf. Acesso em: 14 maio 2023.
NEGREIROS, Karine Albuquerque de; CALIXTO, Hector Renan da Silveira; BARROS, Adriana Lucia Escobar Chaves de. Português como segunda língua para surdos na formação de professores e as políticas de educação inclusiva. In: BARROS, Adriana Lucia Escobar Chaves de; CALIXTO, Hector Renan da Silveira; NEGREIROS, Karine Albuquerque de (org.). Libras em diálogo: interfaces com o ensino. Campinas: Pontes, 2018, p. 177-193.
MUNIZ, Valéria Campos; RAMOS, Danielle Cristina Mendes Pereira. Educação linguística no contexto de graduandos surdos: Contribuições dos estudos decoloniais e de translinguagem. Pensares em revista, São Gonçalo-RJ, n. 22, p. 181-201, 2021. Disponível em: https://www.e-ublicacoes.uerj.br/index.php/pensaresemrevista/article/view/60549/39467. Acesso em: 11 out. 2023.
OLIVEIRA, Gisele de Freitas Paula. Dos PCN à aula: a política linguística/pedagógica em questão. In: CASOTTI, Janayna Bertollo Cozer; FERRAZ, Daniel de Mello (org.). Letramentos, políticas linguísticas e educação linguística em contexto capixaba. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019.
PIMENTA, Reinaldo. Português Urgente!: método simples e rápido para escrever sem errar. Rio de Janeiro: Elsevier, 1998.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos, 1948. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 18 nov. 2023.
RANGEL, Egon de Oliveira. Políticas linguísticas em educação: o lugar incerto da formação docente. In: SILVA, Kleber Aparecido da (org.). Línguas estrangeiras/adicionais, educação crítica e cidadania. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2022, p. 17-30.
RIBEIRO, Gilmara dos Reis. Do direito de ser (múltiplos): em favor de uma educação linguística ampliada em contexto de surdez. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 22, n. 2, p. 353-373, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/40856/31942. Acesso em: 24 mar. 2023.
SALLES, Heloísa Maria Moreira Lima; FAULSTICH, Enilde; CARVALHO, Orlene Lúcia; RAMOS, Ana Adelina Lopo. Ensino de língua portuguesa para surdos: caminhos para a prática pedagógica. Brasília: MEC, SEESP, 2004.
SALLES, Heloísa Maria Moreira Lima; NAVES, Rozana Reigota. Estudos Gerativos de Língua de Sinais Brasileira e de Aquisição do Português (L2) por Surdos. Goiânia, Go: Cânone, 2010.
SILVA, Giselli Mara da. Transitando entre a Libras e o Português na sala de aula: em busca de estratégias visuais de ensino da leitura. Revista X, Curitiba, v. 13, n. 1, p. 206-229, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/60793/36652. Acesso em: 15 jun. 2023.
SILVA, Ivani Rodrigues; SANTOS, Maria Elena Pires Línguas negadas: repertórios linguísticos e práticas translíngues de alunos surdos. In: ROCHA, Claudia Hilsdorf; EL KADRI, Michele Salles; WINDLE, Joel Austin (org.). Diálogos sobre tecnologia educacional: educação linguística, mobilidade e práticas translíngues. Campinas, SP: Pontes, p. 269-301, 2017.
SOUZA, Adriana Alves Novais; SILVA, Veleida Anahí da; SOUZA, Rita de Cácia Santos. Interculturalidade e inclusão: uma crítica às políticas de inclusão de surdos no Brasil. Debates em Educação, v. 13, n. esp., p. 267–281, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12051/9091. Acesso em: 21 out. 2023.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1996.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Universidade e educação linguística. Revista da Unisul, São Paulo, v. 3, n. 4, p. 85‐98, 1998.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALFENAS. Curso de Letras-Português e Literaturas da Língua Portuguesa-Unidade Sede. Projeto Político Pedagógico do Curso de Letras-Português e Literaturas da Língua Portuguesa. Alfenas, 2019. Disponível em: http://academico.unifal-mg.edu.br/sitecurso/arquivositecurso.php?arquivoId=315. Acesso em: 27 mar. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. Curso de Pedagogia-Campus Sertão. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. Delmiro Gouveia, 2018a. Disponível em: https://ufal.br/estudante/graduacao/projetos-pedagogicos/campus_sertao/projeto-pedagogico-pedagogia-licenciatura-2018.pdf/view. Acesso em: 14 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. Curso de Letras-Português-Campus Arapiraca. Projeto Pedagógico do Curso de Letras-Português. Arapiraca, 2018b. Disponível em: https://arapiraca.ufal.br/graduacao/letras/documentos/projetos-pedagogicos/projeto-pedagogico-2018/view. Acesso em: 14 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAPÁ. Curso de Letras-Português-Campus Santana. Ementa do Curso de Letras-Português. Santana, 2019. Disponível em: https://www2.unifap.br/letras-santana/files/2022/09/Ementa-Individualizada-Portugues-como-Lingua-Estrangeira-e-Segunda-Lingua.pdf. Acesso em: 24 jan. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE. Curso de Pedagogia-Campus Campina Grande. Matriz Curricular do Curso de Pedagogia. Campina Grande-PB, 2022. Disponível em: http://pedagogiaufcg.blogspot.com/p/ppp-do-curso-de-pedagogia-ufcg.html. Acesso em: 16 dez. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Curso de Letras-Português-Campus Samambaia. Projeto Político Pedagógico do Curso de Letras-Português. Goiânia, 2014. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/25/o/2014_PPC_port.pdf. Acesso em: 04 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Curso de Pedagogia-Campus Aquidauana. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. Aquidauana, 2017. Disponível em: https://boletimoficial.ufms.br/bse/publicacao?id=306508. Acesso em: 04 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Curso de Pedagogia-Campus Ponta Porã. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. Ponta Porã, 2018a. Disponível em: https://cppp.ufms.br/files/2020/05/Curr%C3%ADculo-atualizado-do-Projeto-Pedag%C3%B3gico-do-Curso-de-Pedagogia.pdf. Acesso em: 04 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Curso de Letras-Português Literatura-Campus Três Lagoas. Projeto Político Pedagógico do Curso de Letras-Português Literatura. Três Lagoas, 2018b. Disponível em: https://cptl.ufms.br/projeto-pedagogico-de-curso-letras/. Acesso em: 04 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Curso de Pedagogia-Campus Três Lagoas. Estrutura Curricular do Curso de Pedagogia. Três Lagoas, 2018c. Disponível em: https://cptl.ufms.br/estrutura-curricular-pedagogia/. Acesso em: 04 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Curso de Pedagogia-Campus Naviraí. Estrutura Curricular do Curso de Pedagogia. Naviraí, 2018d. Disponível em: https://cpnv.ufms.br/files/2020/08/Nova-Estrutura-Curricular-do-Curso-de-Pedagogia-a-partir-de-2019.pdf. Acesso em: 04 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Curso de Letras-Português Literatura-Campus Aquidauana. Projeto Político Pedagógico do Curso de Letras-Português Literatura. Aquidauana, 2018e. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1jKlYVbJqonzntsaIrRUDkJlgKZs9Klkp/view. Acesso em: 2 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Curso de Pedagogia-Campus Campo Grande. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. Campo Grande, 2019a. Disponível em: https://faed.ufms.br/files/2021/09/PPC-Completo-2019.pdf. Acesso em: 2 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Curso de Pedagogia-Campus Pantanal. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. Corumbá, 2019b. Disponível em: https://cpan.ufms.br/files/2014/08/Res-COGRAD-Pedagogia-Licenciatura-Cpan.pdf. Acesso em: 04 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Curso de Letras-Campus Coxim. Grade Curricular do Curso de Letras. Coxim, 2022a. Disponível em: https://ensino.ufms.br/cursos/grade/0805. Acesso em: 02 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Curso de Letras-Português-Agência de educação digital e a distância. Estrutura Curricular do Curso de Letras-Português. Educação a distância, 2022b. Disponível em: https://ensino.ufms.br/cursos/grade/3204. Acesso em: 02 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Curso de Pedagogia- Agência de educação digital e a distância. Estrutura Curricular do Curso de Pedagogia. Educação a distância, 2022c. Disponível em: https://ensino.ufms.br/cursos/grade/3201. Acesso em: 02 nov. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE OURO PRETO. Curso de Letras-Português-Instituto de Ciências Humanas e Sociais. Projeto Político Pedagógico do Curso de Letras-Português. Mariana, 2019. Disponível em: https://ichs.ufop.br/sites/default/files/ichs/files/resolucao_cepe_7750_ltp.pdf?m=1592322845. Acesso em: 11 fev. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Curso de Letras-Português-Campus Universitário de Abaetetuba. Matriz Curricular do Curso de Letras-Português. Abaetetuba-PA, 2022. Disponível em: https://sigaa.ufpa.br/sigaa/public/curso/resumo_curriculo.jsf. Acesso em: 10 jan. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE. Curso de Letras-Língua Portuguesa-Campus Carreiro. Matriz Curricular do Curso de Letras-Língua Portuguesa. Carreiros, 2023. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/paginaFURG/publico/bin/cursos/tela_qsl_visual.php?cd_curso=061*994. Acesso em: 15 abr. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Curso de Pedagogia-Campus Caicó. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. Caicó-RN, 2018. Disponível em: https://sigaa.ufrn.br/sigaa/public/curso/ppp.jsf?lc=pt_BR&id=2000064. Acesso em: 16 dez. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Curso de Licenciatura em Letras-Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa-Campus do Vale. Matriz Curricular do Curso de Licenciatura em Letras-Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa. Porto Alegre, 2023. Disponível em: https://www1.ufrgs.br/Graduacao/xInformacoesAcademicas/curriculo.php?CodHabilitacao=109&CodCurriculo=318&sem=2021012. Acesso em: 19 abr. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DA AMAZÔNIA. Curso de Letras-Língua Portuguesa-Campus Tomé Açú. Projeto Político Pedagógico do Curso de Letras-Língua Portuguesa. Tomé Açú-PA, 2018. Disponível em: https://proen.ufra.edu.br/images/ppcs/tome_acu/ppc_portugues_tome_acu.pdf. Acesso em: 12 jan. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DOS VALES DO JEQUITINHONHA E MUCURI. Curso de Pedagogia-Educação a distância. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. Diamantina, 2018. Disponível em: http://www.ead.ufvjm.edu.br/wp-content/uploads/2019/02/Projeto-Pedagogia-EaD-MODIFICADO-29-01-19-final-corrigido.pdf. Acesso em: 10 fev. 2023.
VIEIRA-MACHADO, Lucyenne Matos da Costa; VIEIRA-MACHADO, Leonardo Lúcio. Práticas e políticas de ensino de língua portuguesa como L2 para surdos usuários de Libras. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 14, n. 27, p. 320-339, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27431. Acesso em: 23 out. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liliane Lima Paz, Gilmara dos Reis Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright belongs to the authors of the work.