Ut pictura poesis: the silence of Venus between Poliziano and Botticelli
DOI:
https://doi.org/10.47295/mgren.v13i2.1464Keywords:
Angelo Poliziano, Art, Botticelli, Ekphrasis, RenaissanceAbstract
This article explores ut pictura poesis as a Renaissance art theory. Horace's famous verse, which compares the two arts, becomes a mantra among renaissance painters as a means of elevating painting to the status of poetry. Therefore, this investigation is carried out through a comparison between the work of Angelo Poliziano: Stanze per la giostra and the painting by Sandro Botticelli: The birth of Venus.
References
ALBERTI, Leon Battista. Da Pintura. Campinas: Editora da Unicamp, 2022.
ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: 34, 2022.
BRANDÃO, Jacyntho Lins. Entre a Górgona e a sereia: Literatura e artes visuais em Luciano. ITINERÁRIOS - Revista de Literatura, Vol.14: 1999, p. 59 - 79.
GOMBRICH, Ernst Hans Josef. A História da Arte. Rio de Janeiro: LTC, 2015.
HESÍODO. Teogonia. São Paulo: Iluminuras, 1995.
HORÁCIO. Arte Poética. Traduzida em versos e comentada por Cândido Lusitano. Porto Alegre: Concreta, 2017.
LAFER, Mary de Camargo Neves. Engenhos da sedução: o Hino Homérico a Afrodite em Quatro Ensaios e uma tradução. Cotia: Ateliê Editorial, 2022.
LESSING, Gotthold Ephraim. Laocoonte ou sobre as fronteiras da pintura e da poesia. São Paulo: Iluminuras, 2020.
LIMA, Célia Joaquim Silva. Hino Homérico a Afrodite: Estudo Introdutório, Tradução do Grego e Notas. 2005. 166f. Dissertação (Mestrado em Estudos Clássicos) - Departamento de Línguas e Culturas, Universidade de Aveiro. Aveiro, 2005.
PASQUALE, Giovanni Di. A reflexão sobre as artes mecânicas. In: ECO, Umberto. Idade média: bárbaros, cristãos e muçulmanos, v. I. Lisboa: Dom Quixote, 2010. p. 460.
POLIZIANO, Angelo. Stanze Fabula di Orfeo. Milano: Mursia, 2018.
WARBURG, Aby Moritz. História de fantasma para gente grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Giulia Munhoz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright belongs to the authors of the work.