O LUSTRE AND A HORA DA ESTRELA:
THE BEGGINING OF THE FEMALE IDENTITY ON CLARICE LISPECTOR’S WORK
Keywords:
Clarice Lispector. Patriarchalism. Intertextuality. Influence. Identity.Abstract
Literature reaches the historical and cultural context distributed in works that favor the construction and delineate of other literary texts, besides that, it allows intertextual relations to happen through the production of meaning from a statement to other, a situation that allows interpretations of peculiar meanings to each reader. This work deals with a comparative analysis between the novels O Lustre (1946) and A hora da Estrela (1977). For this purpose, it performs a sociological analysis of the characters Virgínia and Macabea according to the patriarchal discourse and discusses the construction of female identity through the updating of the “nobody” complex in Clarice Lispector’s works. The bibliographic research is structured around these main theoretical themes: Comparative Literature and influence (NITRINI, 2015), comparativism (CARVALHAL, 2006), intertextuality (KRISTEVA, 2005), sociological analysis (CANDIDO, 2006) and (LIMA, 2002), Patriarchalism (SAFFIOTI, 2004), male dominance (BOURDIEU, 2002), “identity crisis” (HALL, 2011) and “nobody” (RIBEIRO, 1995). This work contributes to the formation of critical readers in order to improve their observations on how the feminine identity is evidenced in the works of Clarice Lispector. In addition, it is expected to contribute to the recognition of the relevance of literature for a critical-reflective reading in respect to social.
References
ALVES, Branca Moreira; PITANGUY, Jacqueline. O que é feminismo. São Paulo: Editora brasiliense, 1981.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Tradução de Maria Helena Kühner. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
CALEGARI, Lizandro Carlos. Ideologia, violência e patriarcalismo: a condição feminina em um conto de Clarice Lispector. Revista Literatura e Autoritarismo, n. 5, jan./jul. 2005.
CANDIDO, Antônio. Literatura e sociedade. 9. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.
CARVALHAL, Tânia Franco. Literatura comparada. 4. ed. São Paulo: Ática, 2006.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP & A, 2011.
KOVÁCS, Maria Júlia. A morte em vida. In: BROMBERG, Maria Helena; KOVÁCS, Maria Júlia; CARVALHO, Maria Margarida; CARVALHO, Vicente (orgs.), Vida e morte: laços da existência (p. 11-33). São Paulo: Casa do Psicólogo, 1995.
KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. Tradução de Lúcia Helena França Ferraz. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.
LIMA, Luiz Costa. Teoria da Literatura em suas fontes. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2002.
LISPECTOR, Clarice. A hora da estrela. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
LISPECTOR, Clarice. O lustre. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
LOUREIRO, Clarissa Marinho Barbosa. As representações identitárias femininas no cordel: do século XX ao XXI. 2010. 297 f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/7441 . Acesso em: 06 jul. 2021.
NITRINI, Sandra. Literatura Comparada. São Paulo: Edusp, 2015.
NUNES, Benedito. Leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Quíron, 1973.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.
SAMOYAULT, Tiphaine. A Intertextualidade. Tradução de Sandra Nitrini. 1. ed. São Paulo: Editora Hucitec, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leomara Coelho Damasceno, Clarissa Loureiro Marinho Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).