Programs, actions and protective projects for tocantinense women

Authors

Keywords:

Violence against women; Human rights; Gender.

Abstract

Violence against women is a problem that persists in society as one of the main violations of human rights and is considered to be the result of a cultural construction that involves different social factors such as male chauvinist. The scope of this study is to analyze how the Tocantins Judiciary has acted in an integrated way to promote educational actions that raise awareness of the Maria da Penha Law in public spaces. The State Coordination of Women in Situations of Domestic and Family Violence - CEVID, a permanent body of the Tocantins State Court of Justice, is responsible for drawing up and implementing public policies for women in situations of domestic and family violence. The aim is also to analyze how this public policy contributes to promoting women's rights and reducing gender inequalities as a way of preventing such crimes against women in the state of Tocantins.

 

Author Biography

José Damião Trindade Rocha, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Pós-Doc./UEPA. Doutor em Educação/UFBA. Mestre em Educação Brasileira/UFG. Docente do Doutorado em Educação na Amazônia - PGEDA/UFPA/UFT. Docente do PPGE/UFT. Coordenador do Mestrado Profissional em Educação PPPGE/UFT. Pesquisador do Programa Nacional de Cooperação Acadêmica na Amazônia (Procad/2018) UEPA,UFRN, UFT. Sócio da Associação Nacional de Pesquisa em Educação (Anped)/GT -12 Currículo. Membro da Anped/Norte. Sócio da Associação Brasileira de Currículo (ABdC). Sócio da Associação Brasileira de Estudos em Homocultura (ABEH). Vice-Presidente Norte da Rides (Rede Inter-Regional Norte, Nordeste e Centro-Oeste sobre Docência na Educação Básica e Superior). Pesquisador-associado do Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC). Membro do Fórum Nacional dos Mestrados Profissionais em Educação (Fompe). Membro do Comitê Técnico-Científico CTC/UFT. Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE/Pedagogia/UFT). Membro do Fórum Tocantinense em Defesa do curso de Pedagogia e Licenciaturas. Professor Associado do curso de Pedagogia/UFT. Tem experiência na gestão superior universitária, da coordenação de curso de licenciatura em pedagogia e de programa de pós-graduação. Líder de grupo de pesquisa plataforma Lattes/CNPq Gepce/Minorias na área de currículo. Sua atuação tem ênfase em Currículo, Docência e Formação de Professoras, atuando nos temas: Teoria do Currículo; Currículo da Educação Infantil; Currículo do Ensino Fundamental; Currículo da Formação de Professoras; Currículo dos Cursos de Graduação; Currículo dos Cursos de Mestrado e Doutorado em Educação; Currículo interseccionado com Diversidade Sexual, Gênero, Minorias Sociais e Diferença; Currículo na interzona das Tecnologias Digitais Ciberculturais. https://orcid.org/0000-0002-5788-7517

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Capa da revista.

Published

2024-08-12

How to Cite

Cavalcante Carvalho, A. K., & Trindade Rocha, J. D. (2024). Programs, actions and protective projects for tocantinense women. Sertão História - Electronic Journal of the Center for Studies in Social History and the Environment, 3(6), 87–111. Retrieved from http://revistas.urca.br/index.php/SertH/article/view/1653